نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بی توجهی مکزیک به انقراض لاک پشت های دریائی

یکی از حیوانات دریائی که در سال های اخیر به شدت با کاهش جمعیت رو به رو بوده و در خطر انقراض قرار دارد ، لاک پشت های دریائی هستند . این جانوران آبزی به دلیل فعالیت های انسانی و از دست دادن زیستگاه های خود در دهه های اخیر دچار مشکلاتی جدی شده و در سال های اخیر نیز به دلیل عواملی مانند گرمایش جهانی که منجر به گرم شدن آب های دریاها و اقیانوس ها شده است ، منابع غدائی خود ا از دست داده و در سیستم مهاجرتی آن ها اختلالاتی ایجاد شده است . از سوی دیگر ، فرآیند اسیدی شدن آب دریاها نیز این جانوران را تهدید می کند . مجموعه عوامل فوق سبب شده تا برخی از گونه های این لاک پشت های دریائی در فهرست جانوران در خطر انقراض قرار گیرند . یکی از این گونه ها ، لاک پشت های دریائی loggerhead هستند که در بخش هائی از سواحل آمریکا و مکزیک زندگی می کنند . به تازگی دو سازمان و گروه حمایت از حقوق حیوانات به دولت مکزیک اخطار دادند که باید هر چه سریع تر نسبت به وضع و تصویب قوانین حمایتی از این جانوران و ایجاد ممنوعیت صید و شکار در خلیج کالیفرنیا  و خلیج اولوا Gulf of Ulloa اقدام کند . این مناطق از زیستگاه های اصلی این نوع لاک پشت در خطر انقراض بوده  و به دلیل عدم وجود قوانین حمایتی ، این جانوران به صورت گسترده ای در حال شکار شدن و نابودی هستند . سازمان های جهانی حمایت از حیوانات در خطر انقراض به مکزیک در این مورد اخطار داده و این کشور را تهدید به اعمال جریمه های سنگین کرده اند . از سوی دیگر ، ایالات متحده آمریکا نیز به همسایه جنوبی خود در این زمینه اخطاری جدی داده است .

در همین راستا مرکز قوانین محیط زیست مکزیک و سازمان حمایت از حیات وحش این کشور اعلام کردند که در صورت عدم اقدام جدی از سوی دولت مکزیک برای حفاظت از این لاک پشت ها ، آمریکا تهدید کرده است که از ورود کلیه محصولات دریائی و شیلات تولید شده در مکزیک جلوگیری به عمل خواهد اورد که این موضوع می تواند عواقب اقتصادی وخیمی برای این کشور در پی داشته باشد .

کارشناسان اعتقاد دارند در صورت عدم اجرای قوانین شدید حمایتی از لاک پشت های دریائی loggerhead ، و ادامه روند فعلی ؛ این جانوران طی چند سال آینده منقرض خواهند شد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل