مدلسازی سونامی در کشور انجام شده است

 محمد حسین کاظمی نژاد روز شنبه در مراسم هفتادمین سالگرد سونامی مکران در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی افزود: با توجه به اهمیت موضوع سونامی مکران و داشتن اطلاعات لازم در این زمینه کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو چهار سامانه هشدار سریع سونامی را ایجاد کرد که تقریبا سراسر جهان را پوشش می دهد.
وی اظهار کرد: 28 کشور از جمله ایران اطلاعات این سامانه ها را دریافت می کنند که کشورهای هند، اندونزی و استرالیا بعد از وقوع هر زلزله بالای 6 ریشتر موظفند 5 دقیقه بعد از دریافت آن بولتن مخصوص آنرا تهیه کنند و برای سونامی 10 دقیقه بعد از وقوع باید بولتن را تهیه و منتشر کنند.
کاظمی نژاد گفت: پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی وعلوم جوی به عنوان نماینده ایران اطلاعات این سه مرکز را دریافت می کند که بر اساس این اطلاعات موفق به مدلسازی عددی سونامی شده ایم.
وی با بیان اینکه هدف مدلسازی داشتن اطلاعات، نقشه های آبگرفتگی و راه های فرار است، افزود: برای همکاری بیشتر باید برنامه مشترک برای کشورها تهیه شود البته هر کشور و منطقه مدل مخصوص به خود را می طلبد.
همچنین علی مرادی رییس مرکز لرزه نگاری کشور موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: 111 ایستگاه لرزه نگاری در کشور وجود دارد، تا سال گذشته این ایستگاه ها در مناطق پرجمعیت نصب می شد اما از سال گذشته تاکنون 3 ایستگاه در سیستان و بلوچستان نصب و راه اندازی شده است.
وی افزود: این ایستگاه ها با باند پهن فعالیت می کنند و توانایی این را دارند که از اطلاعات به دست آمده از آنها زلزله شبیه سازی شود.
به گفته وی با همکاری پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله، زلزله های بالای 6 ریشتر را در کمتر از دو دقیقه تعیین محل می کنیم.
همچنین محمد مختاری رییس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: از سونامی و زمین لرزه اطلاعات کافی در دست نداریم.
وی افزود: در مورد سونامی مکران در واقع دو لایه گسلی به هم فشار می آورند و گسل ایران در برابر این فشار مقاومت می کند که این باعث شده گسل اقیانوسی به زیر آن رود اما اینکه کدام گسل زلزله و سونامی ایجاد می کند اطلاع کافی در اختیار نداریم.
مختاری ادامه داد: گسل های شاخه ای زیادی وجود دارد که به شدت سونامی کمک می کنند اما ما اطلاعات کافی از آنها نداریم فقط می دانیم محاسبات نشان می دهد اگر سونامی رخ دهد ارتفاع آب حداقل تا 15 متر بالاتر می آید.
وی تاکید کرد: هیچ سیتسمی در اختیار نداریم که سونامی را کنترل کنیم و هیچ سیستم لرزه ای نداریم که وقوع زمین لرزه را بررسی کنیم ، اینها باید مورد توجه جدی مسوولان قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، مختاری گفت: بر اساس برنامه ای که در دست داریم قرار است 200 دستگاه لرزه نگاری با فاصله یک کیلومتری در خشکی و 110 دستگاه در دریا نصب کنیم تا بتوانیم با استفاده از داده های این دستگاه ها اطلاعات خود را افزایش دهیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا