نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تکثیر بافت کبد به کمک سلول های بنیادی

دانشمندان موفق شدند تا سلول های کبدی را با کمک سلول های بنیادی رشد داده و در محیط آزمایشگاهی ، مشابه بافت کبد را ایجاد کنند . این روش از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه بوده و با کمک آن می توان سلول های کبد را به طور انبوه تولید کرد .

دانشمندان درباره این روش جدید اعلام کرده اند که در این پروسه درمانی ، سلول های کبد با کمک مواد تعریف شده و بدون نیاز به سلول های حیوانی رشد کرده و این موضوع سبب بالا رفتن ضریب امنیتی این نوع درمان می شود .

دانشمندان درباره این روش جدید اعلام کرده اند که در این پروسه درمانی ، سلول های کبد با کمک مواد تعریف شده و بدون نیاز به سلول های حیوانی رشد کرده و این موضوع سبب بالا رفتن ضریب امنیتی این نوع درمان می شود . لازم به توضیح است که پیش از این پزشکان برای معالجه کبدهای آسیب دیده از روش های مشابه  تکثیر سلول استفاده کرده بودند که برخی از این تجربیات نیز موفقیت آمیز بوده است .

در حقیقت مزیت اصلی این روش درمانی نسبت به سایر روش های مشابه این است که رشد سلول های کبدی بر پایه سلول های بنیادی ، امکان دسترسی به منبعی پایان ناپذیر از این سلول ها را برای بیماران دارای کبد آسیب دیده فراهم می کند در حالی که در روش های فعلی ، نمی توان به میزان زیاد از سلول های کبدی تولید کرد . از سوی دیگر در روش های فعلی و مرسوم جهت درمان کبد های آسیب دیده ، از بافت ها و سلول های حیوانی که عموما از تومورها و غده های این حیوانات استخراج شده اند  استفاده می شود که این موضوع سبب پائین رفتن سطح امنیت این سلول ها می شود .

به باور پزشکان ، این روش جدید که بر پایه تولید و تکثیر سلول های کبد از سلول های بنیادی ابداع شده است ، یک گام بزرگ در درمان بیماران کبدی محسوب شده و بسیار امید بخش است .

در همین زمینه دکتر دیو هی Dave Hay از پژوهشگران ارشد این پروژه و مدرس دانشگاه ادینبورگ University of Edinburgh در کشور اسکاتلند اعلام کرد : گام بعدی ما در این پروژه ، ارزیابی و بررسی دقیق این سلول ها جهت استفاده انسان در مدل های پیش بالینی مناسب خواهد بود .

در روش فوق الذکر ، از مواد ترکیبی به جای بافت ها و نسوج حیوانات استفاده می شود و این مواد ترکیبی شامل مولکول های طبیعی موسوم به لمینینز laminins هستند . لمینینز ها  بخشی از ساختار پیچیده بافتی هستند که به شکل داربست ، سلول ها را احاطه کرده و پژوهشگران با مطالعه ساختار این مواد ، دریافتند که رشد سلول های بنیادی در لمینینزها ، آن ها را به سلول های کبدی موثر و قابل استفاده ای تبدیل می کند .

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل