نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چالشهای فرهنگی و روانشناختی پیش روی نخستین مسافران مریخ

یک شرکت متخصص در زمینه طراحی ساختارهای فضایی می گوید: تنها در صورتی حضور انسان در مریخ موفقیت آمیز خواهد بود که به جزئیات مهمی نظیر مشکلات روانشناختی و فرهنگی پیش روی نخستین مسافران سیاره سرخ توجه کافی شود.

حضور موفق انسان در مریخ در گروی توجه به چالشهای فرهنگی و روانشناختی است که نخستین ساکنان این سیاره با آنها روبرو خواهند بود.

این اظهار نظر جالب توجهی است که از سوی «مارک کوهن» از مدیران ارشد شرکت Astrotecture در کالیفرنیا مطرح شده و با استقبال سایر کارشناسان علوم فضانوردی همراه شده است. این شرکت تخصص ویژه ای در طراحی ساختارهای فضایی دارد.

وی در جریان سخنرانی خود در کارگاه آموزشی عملیاتهای فضایی آینده ناسا گفت: به عنوان مثال در مأموریت سرنشین دار انسان به مریخ باید مواردی نظیر دور ماندن فضانوردان از اعضای خانواده و دوستان مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس در ادامه گفت: بدون شک موفقیت در سفر انسان به مریخ و فراتر از آن حاصل نمی شود به جز آنکه به فاکتورها و محدودیتهای مهمی توجه شود.

کوهن فهرستی از چالشهایی را ارایه کرد که سفر به مریخ را برای فضانوردان مشکل می سازد. در این فهرست از جدا ماندن از اعضای خانواده برای مدتی طولانی گرفته تا خداحافظی طولانی از محیط کار و زندگی اجتماعی و حتی دور ماندن از میوه ها و سبزیجات تازه و در کل جدا شدن از دنیای طبیعی، به موارد متنوعی اشاره شده است.

این کارشناس در ادامه افزود: سفر به مریخ که ماهها به طول می انجامد با جدا شدن از محیط طبیعی همراه است که انسان در آن رشد نموده است. در اینجا نه خبری از فصلهاست و نه فرصت شنا کردن و یا پیاده روی در جنگل.

صحبت اخیر اسکات کلی، فضانورد آمریکا که ماههای طولانی است در ایستگاه فضایی بین المللی به سر می برد تأکیدی بر اظهار نظر کوهن به شمار می آید. این فضانورد به تازگی گفته که به شدت دلتنگ خانواده، دوستان و هوای تازه شده است.

 

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل