لزوم انجام تحقیقات بیشتر درباره اختلالات ارتباطی در کشور
رییس مرکز تحقیقات اختلالات ارتباطی گفتار، زبان و شنوایی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: 10 درصد افراد جامعه دچار بیماریهای اختلالات ارتباطی هستند اما متأسفانه این بیماریها در ایران شناخته شده نیست، بنابراین باید بیشتر تحقیق انجام شود تا کمبودها برطرف شوند.
بیژن شفیعی در گفتوگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه اختلالات ارتباطی هرگونه اشکال در برقراری فرد با پیرامون را شامل میشود، اظهار کرد: این اختلالات شامل اختلال در زبان، گفتار، نوشتار و بلع میشود.
وی با بیان اینکه برقراری ارتباط با دیگران برای انسانها امری مهم است، ادامه داد: لازمه زندگی در جامعه ارتباط با دیگران است بنابراین اگر انسان نتواند با دیگران ارتباط برقرار کند نمیتواند دانش خود را به دیگران منتقل و از علم دیگران استفاده کند.
رییس مرکز تحقیقات اختلالات ارتباطی گفتار، زبان و شنوایی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: ارتباط گفتاری و نوشتاری در این بیماری دچار مشکل میشود، بنابراین به دلیل اینکه ارتباط موضوعی مهم است، مرکز تحقیقات اختلالات ارتباطی به بررسی مشکل ارتباط بیمار با دیگران میپردازد.
شفیعی افزود: این مرکز در حال دریافت طرحهای پژوهشی در زمینه اختلالات ارتباط با هدف تلاش در توسعه آگاهی جامعه از این بیماری است و در جهت ارزیابی، شناسایی و درمان به تحقیق و توسعه اطلاعات اقدام میکند.
وی با اشاره به راهکارهای مرکز تحقیقات اختلالات ارتباطی خاطرنشان کرد: زمینه تحقیقات مرکز شامل اطلاعات پایه در زمینه اختلال ارتباط، شناسایی ارتباط و انواع آن و اطلاعات نظری و همچنین ارائه راهکار عملی کردن این تحقیقات است. اولویت با پژوهشهای کاربردی است که میتواند به محقق کمک کند تا راهکارهایی برای مشاوره، شناسایی، ارزیابی و درمان این بیماری پیدا کنند.
رییس مرکز تحقیقات اختلالات ارتباطی گفتار، زبان و شنوایی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره راهکارهای مرکز گفت: این راهکارها شامل برگزاری کارگاه و سمینارها برای متخصصان و عموم و تهیه کتاب برای افزایش آگاهی جامعه است. اولویت با کتابهایی است که تألیف شده باشد، اما دفترچه راهنما برای افرادی که از سطح تحصیلات متوسط برخوردار هستند و با هدف شناخت افراد از این بیماری و عوامل مؤثر بر آن طراحی شده است.
شفیعی با اشاره به اینکه افراد با شناخت این بیماری رفتارهایی در جهت کاهش و جلوگیری از این بیماری بروز میدهند، ادامه داد: هدف مرکز این است که متخصصان با حیطه کاری گفتاردرمانگری یا آسیبشناسی گفتار زبان آشنا و بیماران را به مرکز اختلالات ارتباطی ارجاع داده و مرکز نیز بتواند به آنها کمک کند.
وی با بیان اینکه این مرکز تازه تأسیس شده است، اظهار کرد: در حال حاضر مرکز پروپزالهای مربوط به این رشته را جمعآوری میکند و تاکنون چند پروپزال گردآوری شده است. این طرحها در مرحله کارشناسی است و پس از مرحله اصلاح و تصویب طرح با توجه به توانایی مالی مرکز از طرح حمایت مالی صورت گرفته و بودجه در اختیار محقق قرار میگیرد تا پژوهشگر بتواند به تحقیق بپردازد.
عضو هیات علمی گروه اختلالات ارتباطی گفتار، زبان و شنوایی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: با تمام شدن تحقیق پس از ارائه گزارش نهایی و بررسی طرح در صورتی که اشکالات رفع شود بودجه به طرح تعلق میگیرد.
شفیعی با بیان اینکه تأسیس این مرکز با احساس کمبودهای مهم در جامعه بوده است، تاکید کرد: بیماری اختلالات ارتباطی در ایران شناخته شده نیست، باید در مورد این بیماری تحقیق بیشتری انجام شود تا کمبودها برطرف شوند.
وی ادامه داد: مؤسسان این مرکز با تصور هدایت بیماران و حمایت از طرحهای پژوهشی این مرکز را تأسیس کردند و با توجه به آمار بالای این بیماری در جامعه امید است که در آینده تحقیقات این حوزه افزایش یابد. نتایج طرحها در مجلات داخلی و خارجی چاپ و در کنگرههای داخلی و خارجی عرضه خواهد شد.
مدیر گروه اختلالات ارتباطی گفتار، زبان و شنوایی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اطلاعات مستند و ثبت شده در این زمینه در ایران اندک است، اظهار کرد: با توجه به اطلاعات اندک در این زمینه نتیجه اقدامات این مرکز میتواند سبب تحول نگرش جامعه نسبت به موضوع اختلالات ارتباطی شود و مرکز نیز در این زمینه برنامهریزی کرده و امید است با همکاری دانشکده و دانشگاه اهداف مرکز محقق شود.
شفیعی درباره طرحهای بینالمللی مرکز تحقیقات اختلالات ارتباطی گفت: با توجه به اینکه مرکز در مهر ماه سال جاری کار خود را آغاز کرده در زمینه طرحهای بینالمللی در صدد ارتباط با سایر مراکز پژوهشی دنیا است که در این زمینه کار میکنند.
وی با بیان اینکه سابقه مطالعه در زمینه اختلالات ارتباطی در دنیا به بعد از جنگ جهانی دوم برمیگردد، ادامه داد: این رشته در دنیا 80 سال سابقه دارد و به همین دلیل در دنیا مراکز اختلالات ارتباطی زیادی فعالیت میکنند، اما در ایران این رشته از سال 52 به وجود آمد و اولین فارغالتحصیلان این رشته نیز از سال 59 وارد بازار کار شدند.
رییس مرکز تحقیقات اختلالات ارتباطی گفتار، زبان و شنوایی با بیان اینکه این رشته در ایران جوان است، اضافه کرد: سابقه این رشته در ایران در مقایسه با سایر رشتهها مانند روانشناسی سابقه طولانی مدت دارند (34 سال است). تعداد افراد متخصص در این رشته اندک است و شناخت جامعه نیز نسبت به رشته محدود است.
شفیعی با بیان اینکه 10 درصد افراد جامعه ایران دچار بیماریهای اختلالات ارتباطی هستند، اظهار کرد: باید در مورد بیماران شناخت کافی پیدا شود، همچنین با روش برخورد درست سعی شود تا شرایط برای رشد طبیعی آنان به وجود آید و آمار این بیماری کاهش یابد.
وی ادامه داد : لازمه این کار آموزش به خانواده و متخصصان برای ارتباط با این افراد و شناخت شرایط به وجود آورنده بیماری است، با این شناخت میتوان مانع ایجاد بیماری شد و متخصصان با مشاهده این افراد باید آنان را به مراکز درمان ارجاع دهند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: راهنمایی نادرست به این افراد در طول زمان کار درمان را مشکل میکند، بنابراین اگر هر متخصص در حیطه خود این افراد را درست راهنمایی کند بسیاری از اختلالات ارتباطی در مرحله اول از بین خواهد رفت.
No tags for this post.