تولد نيكلا كوپرنيك منجم لهستاني

نيكلا كوپرنيك منجم شهير لهستاني در 19 فوريه سال 1473م در شهر تورِن لهستان به دنيا آمد. وي در دانشگاه‏هاي ايتاليا به فراگيري پزشكي و نجوم پرداخت و پس از چندي به تدريس رياضي روي آورد. كوپرنيك در طي سال‏هاي بعد و پس از انجام مطالعات نجومي، اعلام كرد كه با حركت چرخشي زمين طي 24 ساعت به دور خود موافق است. او با اين عمل، مطلبي را كه از قرن‏هاي گذشته مطرح شده بود زنده كرد و باز همان مخالفت‏ها و مشكلات به وجود آمد. ولي كوپرنيك براي اين كه به زندگي آرام خود ضربه ‏اي وارد نشود، چهل سال تمام از انتشار افكار و عقايد خود صرف نظر كرد. در نهايت در اواخر عمر، كتاب بزرگ خود به نام درباره اجسام آسماني را چاپ و منتشر كرد. اين كتاب كه عقايد بطليموس و ستاره شناسان پيشين را رد مي ‏كرد، انقلابي در جهان دانش پديد آورد. كوپرنيك با محاسبات دامنه‏ دار خود، مسير حركت برخي ستارگان و سيارات را مشخص كرد و كروي بودن زمين را به اثبات رساند. وي هم‏چنين در كتاب خود تصوير كاملي از گيتي را نشان مي‏ دهد كه خورشيد در مركز و زمين مانند سياره‏ اي به دور آن در گردش است. به دليل همين محاسبات علمي و نجومي است كه كوپرنيك را پدر نجوم جديد به شمار مي‏ آورند؛ چرا كه براي نخستين بار به گردش زمين پي برد و بررسي‏هاي پرارزشي را در اين زمينه انجام داد. البته چندين قرن قبل از وي، ابوريحان بيروني دانشمند مسلمان و منجم ايراني، ضمن كشف اين مسئله، در آثار خود نيز به آن اشاره نموده بود. هم‏چنين كشف اين كه زمين در هر 24 ساعت يك‏بار به دور خود مي‏ چرخد توسط ابوريحان صورت گرفته است. نيكلا كوپرنيك سرانجام در 24 مه 1543م در هفتاد سالگي درگذشت.

منبع:راسخون