نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بررسی فعالیت ضد باکتریایی گیاه حرا

بسیاری از عوامل بیماری زای انسانی در اثر تغییر در ساختار ژنی به اكثریت آنتی بیوتیك ها مقاوم شده اند و در نتیجه یافتن مواد ضدمیكروبی جدید ضروری است. با توجه به استفاده از گیاه حرا (Avicennia marina) در طب سنتی در منطقه جنوب ایران، تحقیقاتی به منظور بررسی اثرات ضد باكتریایی عصاره شاخه جوان و برگ بالغ گیاه حرا انجام گردید

عصاره شاخه گیاه حرا با حلال اتیل استات، اثر ضدباكتریایی مناسبی بر علیه باكتری های گرم مثبت دارد و به نظر می رسد كه بافت گیاهی شاخه دارای تركیبات بیولوژیك فعال ضدمیكروبی بیشتری نسبت به بافت برگ باشد.

روش بررسی به این ترتیب بود که در ابتدای امر عصاره های شاخه و برگ خشك شده گیاه حرا با استفاده از دستگاه سوكسیله و حلال های اتیل استات و متانل تهیه گردید. سپس اثرات ضدباكتریایی این گیاه با روش انتشار در چاهك، بر ضد چند باكتری گرم مثبت و گرم منفی، در سه حجم 10، 20 و 30 میكرولیتر با غلظت mg/ml 100 بررسی و قطر هاله عدم رشد در اطراف چاهك ها اندازه­گیری شد. هم چنین میزان MIC و MBC عصاره های شاخه و برگ گیاه حرا تعیین گردید.

یافته ها حاکی از آن بودند که بیشترین قطر هاله عدم رشد با 28 میلی متر هم با عصاره شاخه و هم با عصاره برگ گیاه حرا با استفاده از حلال اتیل استات در حجم 30 میكرولیتر برای باكتری شیگلا دیسانتری وكمترین مقدار MICو MBCبرای باكتری باسیلوس سابتیلیس با عصاره شاخه با حلال اتیل استات به ترتیبmg/ml 4/0و mg/ml5/0تعیین شد.

نتایج این تحقیق نشان داد كه عصاره شاخه گیاه حرا با حلال اتیل استات، اثر ضدباكتریایی مناسبی بر علیه باكتری های گرم مثبت دارد و به نظر می رسد كه بافت گیاهی شاخه دارای تركیبات بیولوژیك فعال ضدمیكروبی بیشتری نسبت به بافت برگ باشد.

منبع: فرشید كفیل زاده ، شكوفه زینلی، كاووس صلح جو،  1394،  بررسی فعالیت ضدباكتریایی عصاره شاخه جوان و برگ بالغ گیاه حرا marina) Avicennia) در خورتیاب، استان هرمزگان. فصلنامه علوم و تكنولوژی محیط زیست ، سال هفدهم، شماره 3 (پیاپی 67).

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل