نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان سریع زخم های دیابتی

در این مطالعات پژوهشگران موفق به کشف ماده ای شده اند که بهتر از MMP-9 عمل می کند . این ماده به عنوان مهار کننده ND-336 نامیده می شود و قدرت مهار کنندگی آن در برابر زخم ها شش برابر بیشتر بوده و در ادامه ما موفق به شناسائی ماده دیگری با نام ND-322 شدیم که قدرت ترمیم پذیری زخم های بیماران دیابتی را تا پنجاه برابر افزایش می دهد .

به طور کلی وجود زخم های دوره ای  مقاوم در برابر التیام ؛ یکی از شایع ترین عوارض موجود در بدن بیماران دیابتی است . البته هنوز دلیل قطعی  بروز این شرایط توسط پزشکان کشف نشده است و به همین دلیل در حال حاضر تنها تعدادی اندک و محدود از داروها وجود دارند که پزشکان با کمک آن ها تلاش می کنند تا زخم های دیابتی ها را درمان کنند . 

گفتنی است در مطالعات انجام شده توسط تیمی از پژوهشگران دانشگاه نوتردام University of Notre Dame در ایندیانای ایالات متحده آمریکا موفق به شناسائی دو آنزیم ویژه شده اند که با عنوان ماتریکس متالوپروتئین matrix metalloproteinases یا  (MMPs) شناخته شده  و آنزیم های MMP-8 و MMP-9 استخراج شده از این ماده می تواند در بهبود زخم های دیابت تاثیر گذار باشد .

پژوهشگران در تحقیقات پیشین خود توانسته بودند به طور موفقیت آمیزی با استفاده از ماده  MMP-9 ، روند التیام و درمان زخم های موجود در  بدن یک موش مبتلا به دیابت را سریعتر کنند . اما این مواد جدیدا کشف شده می تواند این روند را به صورت بسیار بهتری تداوم بخشد .  

در همین رابطه مایلند چانگ Mayland Chang سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " در این مطالعات پژوهشگران موفق به کشف ماده ای شده اند که بهتر از MMP-9 عمل می کند . این ماده به عنوان مهار کننده ND-336 نامیده می شود و قدرت مهار کنندگی آن در برابر زخم ها شش برابر بیشتر بوده و در ادامه ما موفق به شناسائی ماده دیگری با نام ND-322 شدیم که قدرت ترمیم پذیری زخم های بیماران دیابتی را تا پنجاه برابر افزایش می دهد . "

این پژوهشگر دانشگاه نوتردام در ادامه ضمن تاکید بر پتانسیل درمانی ترکیب ND-336 ، اعلام کرد که این ماده می تواند سبب تسهیل در بهبود زخم بیماران دیابتی شود .

در حال حاضر پزوهشگران در حال مطالعه و بررسی تعدادی از بیماران دیابتی دارای زخم های دیابت هستند و هدف اصلی آن ها تعیین میزان دقیق ترکیبات MMP-8 و MMP-9 در زخم های آن ها است . شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی Proceedings of the National Academy of Sciences  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل