نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر تبلیغات در مصرف دخانیات

یافته های پژوهشگران نشان می دهد که محدود کردن نمایش سیگار و محصولات دخانیات در رسانه ها و فروشگاه های خرده فروشی می تواند تاثیری بسیار مثبت در کاهش علاقه نوجوانان به مصرف سیگار داشته باشد .

بر اساس مطالعات انجام شده توسط  شعبه  سازمان غیر انتفاعی رند در ایالات متحده آمریکا US-based non-profit organisation RAND ؛ مشخص شد که محدود کردن نمایش سیگار و محصولات دخانیات در رسانه ها و فروشگاه های خرده فروشی می تواند تاثیری بسیار مثبت در کاهش علاقه نوجوانان به مصرف سیگار داشته باشد .

در همین رابطه ویلیام شادل William Shadel دانشمند رفتار شناس در سازمان غیر انتفاعی رند اعلام کرد : " یافته های ما به روشنی نشان می دهد که در معرض دید قرار نداشتن محصولات دخانی در فروشگاه ها  می تواند آمار نوجوانانی که به سیگار علاقه مند شده و آن را مصرف می کنند کاهش دهد . "

در این مطالعات پژوهشگران دریافتند که احتمال سیگاری شدن نوجوانان با رعایت این موضوع می تواند به میزان یازده درصد کاهش پیدا کند .

در این مطالعات ، پژوهشگران از گروه های مختلف نوجوانان درخواست کردند که برای خرید از مراکز ویژه ای استفاده کنند که در یکی از آن ها بخش سیگار و تبلیغات آن دقیقا در پشت صندوقدار قرار داشته و در یکی دیگر از فروشگاه ها این تبلیغات در یکی از دیوارهای جانبی بوده و در فروشگاه سوم ، این تبلیغات به کلی حذف شده بودند .

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی پژوهشگران ، در این مطالعات 241 فرد نوجوان در فاصله سال های 11 تا 17 سالگی شرکت داشتند . نتایج این پژوهش نشانگر این موضوع بود که علاقه و میل به مصرف دخانیات و سیگار در بین افرادی که از فروشگاه های فاقد بخش فروش سیگار و تبلیغات مرتبط با دخانیات خرید کرده اند به میزان بسیار زیادی کمتر از نوجوانانی است که در معرض تبلیغات محیطی دخانیات در فروشگاه ها قرار دارند .

به گفته کارشناسان ، موضوع فوق از این نظر قابل تامل است که در سال های اخیر شاهد هستیم که فروشندگان دخانیات و کمپانی های تولید کننده سیگار تبلیغات محیطی خود را از بیلبوردهای شهری و مجلات و نشریات حذف و آن را به فروشگاه ها و خرده فروشی ها منتقل کرده اند .

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله Tobacco Control منتشر شده و در اخیتار پژوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل