اجرای 2100 طرح پژوهشی داخلی و کارفرمایی طی 23 سال گذشته
دکتر حمید امین اسماعیلی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در نشست معاونین پژوهشی واحدهای در حال توسعه جهاد دانشگاهی کشور که روز پنجشنبه برگزار شد، گفت: این جلسه به منظور بحث و گفتوگو درباره برخی از واحدهای جهاد دانشگاهی که نسبت به سایر واحدها وضعیت متفاوتی دارند، برگزار شده است.
وی افزود: واحدهای جهاد دانشگاهی در سطوح مختلفی از فعالیت و فضاهای کاری متنوعی حضور دارند و این جلسه نیز به منظور بررسی وضعیت آن دسته از واحدهایی که مسائل و مشکلات مشترکی دارند، برگزار شده است.
امین اسماعیلی یادآور شد: جهاد دانشگاهی همزمان با برنامه پنجم توسعه اهدافی را ترسیم کرد تا واحدهای سراسر کشور در پایان این برنامه بتوانند به یک حوزه شاخص از فناوری در سطح استانی و یا ملی دست یابند.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی ادامه داد: بدین منظور جهاد دانشگاهی برنامه حمایت از 10 واحد در حال توسعه را در دستور کار خود قرار داد و البته همه واحدهای در حال توسعه میتوانند در تحقق این هدف دخیل باشند.
گذاشتن تجارب و دستاوردهای هر کدام از واحدها نیز همراه شود.
امیناسماعیلی به ارائه آماری در خصوص وضعیت 22 واحد در حال توسعه جهاد دانشگاهی پرداخت و گفت: از 113 مرکز خدمات تخصصی جهاد دانشگاهی که در کشور وجود دارد 27 مرکز در واحدهای در حال توسعه قرار دارد که این رقم 24 درصد از مراکز خدمات تخصصی را شامل میشود.
وی در توضیح هدف راهاندازی مراکز خدمات تخصصی جهاد دانشگاهی گفت: مراکز خدمات تخصصی جهاد دانشگاهی با هدف تجاریسازی و بهرهدهی دستاوردهای حوزه پژوهش ایجاد شدهاند و همانطور که گفته شد فقط 24 درصد از این مراکز در واحدهای در حال توسعه قرار دارد.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در مورد مراکز رشد و پارک های علم و فناوری این نهاد نیز گفت: جهاد دانشگاهی دارای دو پارک علم و فناوری و 21 مرکز رشد است، واحدهای در حال توسعه فاقد پارک علم و فناوری هستند اما از 21 مرکز رشد جهاد دانشگاهی پنج مرکز در این 22 واحد در حال توسعه قرار دارند.
وی افزود: مراکز رشد جهاد دانشگاهی با هدف حمایت از ایدههای فناورانه و تبدیل آنها به محصول فناورانه ایجاد شدهاند.
امین اسماعیلی به گروههای پژوهشی جهاد دانشگاهی اشاره کرد وگفت: گروههای پژوهشی به عنوان قوام یافتهترین ساختار پژوهشی محسوب میشوند که از مجموع 134 گروهی که جهاد دانشگاهی در اختیار دارد هیچ کدام از آنها در اختیار واحدهای در حال توسعه نیست که باید برای آن چاره اندیشید.
وی در ادامه با تاکید بر وجود دو هزار و 615 نیروی انسانی فعال در حوزه پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی کشور، اعلام کرد: 270 نفر از این نیروها که 10.3 درصد از کل نیروی انسانی حوزه پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی را تشکیل میدهند، در واحدهای در حال توسعه جهاد دانشگاهی مشغول به فعالیت هستند.
امین اسماعیلی به وضعیت طرح های پژوهشی جهاد دانشگاهی و نقش 22 واحد در حال توسعه در پیشبرد این طرح ها اشاره کرد و گفت: طرح های پژوهشی جهاد دانشگاهی به دو قسمت طرحهای داخلی که فرآیند تصویب آنها در جهاد دانشگاهی طی میشود و طرح های کارفرمایی تقسیم میشود.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی افزود: از سال 1370 تا سال 1393 حدود 1383 طرح داخلی در جهاد دانشگاهی انجام شد که سهم واحدهای در حال توسعه 94 طرح بود. این بدین معناست که فقط هشت درصد از طرح های داخلی جهاد دانشگاهی توسط واحدهای در حال توسعه انجام شده است.
وی با اشاره به ارزش ریالی این طرحها اظهار کرد: از نظر بودجه ای نیز فقط سه درصد از بودجه طرحهای مصوب داخلی جهاد دانشگاهی به این واحدها تعلق داشته است که البته این رقم در سال 93 به پنج درصد افزایش یافت.
امین اسماعیلی در ادامه گفت: از مجموع 717 طرح کارفرمایی که بین سالهای 1370 تا پایان سال 1393 وجود داشته است که 102 طرح یا 14.23 درصد از این طرحها متعلق به واحدهای در حال توسعه بوده است.
وی افزود: این آمارها نشان میدهد که واحدهای در حال توسعه در وضعیت نامتقارنی نسبت به سایر واحدهای جهاد دانشگاهی قرار دارند که باید برای اصلاح آن چاره اندیشی کرد.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با تاکید بر مشکلاتی که باعث به وجود آمدن چنین عدم تقارنی شده است، گفت: یکی از موضوعاتی که در رابطه با فعالیت این واحدها وجود دارد موضوع برند و جایگاه این واحدها در استانهاست. در بسیاری از استانها واحدهای جهاد دانشگاهی از نظر داشتن یک برند و هویت شناخته شده دچار معضل هستند.
امین اسماعیلی افزود: این واحدها در نگاه راهبردی و نگاه کلان، بلند مدت، محیط محور و آینده نگر به جامعه دچار ضعف هستند و برنامههای پژوهشی خود را متناسب با نیاز و امکانات منطقه تدوین نمیکنند.
وی خواستار ثبات مدیریتی در بسیاری از واحدهای در حال توسعه جهاد دانشگاهی شد و گفت: شاهد هستیم که واحدهای مختلفی از جهاد دانشگاهی با تغییرات مدیریتی مواجه هستند که این مشکلات زیادی را در پیشبرد اهداف این واحدها ایجاد میکند.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با تاکید بر تمرکز برخی از واحدها بر امر آموزش به جای پژوهش اذعان کرد: معمولا واحدهای در حال توسعه در انتخاب بین آموزش و پژوهش به سمت آموزش سوق پیدا میکنند؛ چرا که آموزش هم در کوتاه مدت سود بیشتری دارد و هم سادهتر است.
امین اسماعیلی خاطرنشان کرد: اغلب واحدهای در حال توسعه برنامه توسعه مناسبی برای آینده ندارند و گرفتار روزمرگی شدهاند و از آیندهنگری و برنامهریزی برای آینده غفلت میکنند.
وی گفت: دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی نیز سیاست مناسبی برای مشاوره، حمایت، نظارت و ارزیابی واحدهای در حال توسعه ندارد و از آنها غفلت کرده است.
امیناسماعیلی با تاکید بر مهاجرت نیروی انسانی با کیفیت از جهاد دانشگاهی به واحدهای پرامکانات گفت: جهاد دانشگاهی به خصوص واحدهای در حال توسعه با نقل و انتقال و مهاجرت نیروی انسانی مواجه هستند به طوری که معمولا نیروهای انسانی از مجموعه جهاد دانشگاهی به عنوان پایگاهی برای کسب تجربه استفاده میکنند و پس از کسب مهارت به واحدهای پرامکاناتتر مهاجرت میکنند.
امین اسماعیلی در ادامه گفت: واحدهای در حال توسعه از از فرصت های منطقهای به درستی استفاده نمیکنند و علی رغم داشتن امکانات و نیازهای منطقه ای به دلیل مسائل و مشکلاتی که دارند نمیتوانند به خوبی از این فرصت ها استفاده کنند.
وی به راه حل های رفع این مشکلات اشاره کرد و گفت: باید به سمت توازن منطقه ای حرکت کنیم و بتوانیم همراه با سیاست های کلان کشور توزیع متوازن و متعادل تری را در امکانات جهاد دانشگاهی و در میان واحدهای در حال توسعه ایجاد کنیم.
امین اسماعیلی افزود: به هیچ وجه زیبنده مجموعه جهاد دانشگاهی نیست که واحدهایی در سطح کشور داشته باشد که با مشکلات حاد کارکردی مواجه باشند و نماینده جهاد دانشگاهی کشور در یک استان، برند مشهور و معتبری نداشته باشد.
وی گفت: برای رفع این مشکلات قرار شده است که هر واحد جهاد دانشگاهی در هر استان دارای یک زمینه شاخص در حوزه پژوهش باشد و بدین منظور از 20 تقاضای دریافت شده از واحدها 13 تقاضا انتخاب شده است که واحد مورد نظر باید در آن زمینه به طور شاخص فعالیت کند.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی به نقش واحدهای توسعه یافته این نهاد در پیشبرد این هدف اشاره کرد و گفت: واحدهای بزرگتر و توسعه یافته باید ترغیب به همکاری شوند تا با اشتراک تجربیات نیل به این هدف تسهیل شود.
به گزارش ایسنا ،وی در پایان به چگونگی رسیدن به هدف توسعه این واحدها اشاره کرد وگفت: حوزه کاری هر واحد باید مناسب ،دانش بنیان و رو به آینده باشد، از پراکنده کاری پرهیز شود و اقدامات واحد مورد نظر باید متناسب با امکانات موجود جهاد دانشگاهی باشد . البته ثبات در مدیریت، حمایت و پشتیبانی دفتر مرکزی و جلب حمایت و مشارکت منطقهای نیز نباید فراموش شود.
No tags for this post.