نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسایی ژن تطبیق پذیری انسان در دوره کشاورزی

 تیمی از دانشمندان بین المللی در بررسی ها و مطالعات ژنتیکی خود در رابطه با نخستین کشاورزان اروپای باستان ، موفق به شناسایی ژن هایی شدند که  در طول انتقال از دوره شکار کردن و جمع آوری غذا به عصر کشاورزی در اروپا و پس از آن ، در حدود هشت هزار و پانصد سال پیش ، تغییر کرده اند.

نخستین کشاورزان اروپا از آناتولی مهاجرت کرده اند  و از طریق تغییر مشخصه هایی چون قد ، توانایی هضم لاکتوز در بزرگسالی، متابولیسم اسید چرب، ویتامین D، رنگ پوست روشن، رنگ چشم آبی و غیره ، با تغییرات زیست محیطی اروپا انطباق پیدا کرده اند .

قابل ذکر است که این دی ان ای مذکور از 230 انسان باستانی از اروپا ، سیبری و ترکیه به دست آمده است و این ایده ای را که می گویند ؛ نخستین کشاورزان اروپا از آناتولی مهاجرت کرده اند  و از طریق تغییر مشخصه هایی چون قد ، توانایی هضم لاکتوز در بزرگسالی، متابولیسم اسید چرب، ویتامین D، رنگ پوست روشن، رنگ چشم آبی و غیره ، با تغییرات زیست محیطی اروپا انطباق پیدا کرده اند، تایید می شود .

از دیگر مغایرها ، خطر بیماری سلیک celiac disease (اختلال خود ایمنی روده کوچک با زمینه ژنتیکی) بوده که به نظر می رسد با تطبیق رژیم غذایی کشاورزان و ژن های وابسته به سیستم ایمنی بدن  مرتبط است .

ولفگانگ هاک (Wolfgang Haak) از دانشگاه آدلاید (University of Adelaide) استرالیا در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با این موضوع  می گوید : « دوره نوسنگی دوره ای است که می توان در آن افزایش تراکم جمعیت با مردمی که نزدیک به یکدیگر و حیوانات اهلی شده زندگی می کردند ، را مشاهده کرد . »

آین ماتیسون (Iain Mathieson) از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد (Harvard University Medical School) در ادامه توضیحات هاک می افزاید : «  مطالعه این موضوع بسیار جالب است که دریابیم انسان های این دوره چه حیواناتی را برای اهلی کردن انتخاب کرده بوده و چه تعاملی بین این حیوانات و افراد اهلی کننده آن ها وجود داشت . »

منبع 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل