نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بخارپز آری زودپز نه!

دکتر نوروزی طبخ غذا با زودپز را به دلیل فشار و دمای بیش از 120 درجه داخل ظرف را نامناسب اعلام کرد و گفت: در پخت سریع مثل زودپز به دلیل فشار بالایی که داخل ظرف ایجاد می شود ساختار غذا کلا تغییر کرده و باعث تولید موادی خواهد شد که برای بدن مناسب نیست.
مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص طبخ غذا به شیوه سرخ کردن نیز بیان کرد: بهتر است دراین شیوه از طبخ غذایی را انتخاب کنیم که زیر پنج دقیقه پخته می شوند، همچنین کباب کردن مستقیم مواد غذایی از دیگر روش های نامناسب و توصیه نشده برای پخت غذا است.
 
دکتر نوروزی طبخ غذا با زودپز را به دلیل فشار و دمای بیش از 120 درجه داخل ظرف را نامناسب اعلام کرد و گفت: در پخت سریع مثل زودپز به دلیل فشار بالایی که داخل ظرف ایجاد می شود ساختار غذا کلا تغییر کرده و باعث تولید موادی خواهد شد که برای بدن مناسب نیست.
وی در خصوص عادات غذایی و احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ خاطر نشان کرد: برای مثال عادات غذایی کشوری مانند آمریکا همیشه الگویی برای نشان دادن تاثیرعادات غذایی نامناسب درمیزان ابتلا به سرطان روده بزرگ بوده است؛ به طوریکه مردم این کشور به علت مصرف بالای گوشت قرمز، غذاهای پرچرب، مصرف کم میوه‌جات و سبزیجات و در نهایت چاقی بیشترین میزان ابتلا به این سرطان را در جهان به خود اختصاص داده‌اند.
وی با اشاره به وضعیت ابتلا به سرطان روده بزرگ در کشور اظهار داشت: متاسفانه سرطان روده بزرگ بیست سال پیش در در کشور کمتر شایع بود اما در حال حاضر به رتبه چهرام میان مردان و دوم میان زنان ایرانی  رسیده استو با افزایشی که دارد در مدت زمان کوتاهی به رتبه‌های بالاتر نیز خواهد رسید.
نوروزی ادامه داد: در خراسان رضوی نیز وضعیت سرطان روده بزرگ بعد از سرطان سینه بالاترین میزان شیوع سرطان را دارد.
ویتامین‌ها و سرطان روده بزرگ
وی در ادامه با اشاره به تاثیر کاهش مصرف ویتامین های E و D فولیک اسید در ابتلا به سرطان کلون یا روده بزرگ اضافه کرد: در رابطه با مصرف ویتامین D در بهبود سرطان‌هایی مانند پروستات هفت سال پیش توصیه می‌شد که به عنوان یک عامل پیشگیری کننده مصرف شود اما در حال حاضر تحقیقات نشان داده مصرف این ویتامین به عنوان یک مکمل مناسب نیست.
دکتر نوروزی در خصوص مصرف ویتامین B نیز ابراز کرد: اگر چه کمبود شدید این ویتامین در کشور وجود دارد اما تاکنون کمبود آن به عنوان عامل ایجاد کننده سرطان روده بزرگ شناخته نشده است.
وی در ارتباط با میزان استفاده از رژیم غذایی مناسب و استفاده از موادی چون اسیدهای چرب امگا ۳ که در منابع دریایی وجود دارد؛ سبوس برنج و گندم و حبوبات در کاهش احتمال ابتلا به سرطان کلون یا روده بزرگ عنوان کرد: مصرف این مواد غذایی می تواند به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم در کنار کاهش مصرف چربی، گوشت قرمز و کاهش وزن بسیار موثر باشد.
گفتنی است سمینار علمی «سرطان‌های کولورکتال از شواهد علمی تا بالین پنجم آذر ماه جاری با حضور اساتید برجسته متخصص کلینیکال انکولوژی، رادیولوژی، روانپزشکی، پرستاری و … در محل هتل هما2 مشهد برگزار خواهد شد. در حاشیه این سمینار  دو کارگاه تخصصی با عناوین «ملاحظات پرستاری در شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال» و «شیمی‌درمانی در شرایط بالینی خاص» برگزار و طی سمینار نیز تازه‌های تشخیص، درمان، آسیب‌شناسی، جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی ارائه خواهد شد.
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل