نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نوآوری در تشخیص مکانیسم رشد تومورهای سرطانی

این دانشمندان شیوه ای جالب توجه برای فراهم آوردن شرایط رشد سلولهای سرطانی بر روی ورقه لوله شده ای ابداع کرده اند که می توان آن را تقلیدی هنرمندانه از محیط سه بعدی یک تومور دانست. با این حال ویژگی مهم این نوآوری در آن است که تنها در عرض چند ثانیه می توان آن را از هم جدا و باز کرد.

دانشمندان دانشگاه تورنتو فناوری جدیدی برای دستیابی به درک بهتری از رشد تورمورهای سرطانی ارایه کرده اند.

این پلت فورم جدید که جزئیات آن در نشریه Nature Materials منتشر شده، شیوه ای مؤثر و امیدوارکننده برای تسریع در روند بررسی تأثیرگذاری داروها و تکنیک های درمانی بر انواع سرطان به شمار می آید. بدین ترتیب دانشمندان علوم پزشکی می توانند پاسخهای مناسبی برای پرسشهای مربوط به رشد سلولهای سرطانی پیدا کنند.

همواره بررسی رشد تومورهای سرطانی به روش سنتی استفاده از شیشه های آزمایشگاهی صورت می گیرد که همگان نیز به ناقص بودن این عملکرد اذعان دارند زیرا درحالی که سلولهای تومور سرطانی در محیط سه بعدی رشد می کنند، این شیشه ها دوبعدی هستند. از آن گذشته سلولهای سرطانی که در مرکز تومور قرار دارند در مقایسه با سلولهایی که در نزدیکی سطح آن و نزدیک به رگهای خونی جای گرفته اند دسترسی کمتری به اکسیژن و مواد مغذی دارند. اما در روشی که دانشمندان دانشگاه تورنتو ابداع کرده اند این نارسایی برطرف شده و سلولهای سرطانی در شرایطی یکسان مورد بررسی دقیق قرار می گیرند.

به نظر می رسد این نوآوری تحولی بزرگ در تلاشهای پزشکی جهت رمزگشایی از نحوه رشد سلولهای سرطانی به شمار آید.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل