تشخیص فساد مواد غذایی و کیفیت کانی ها با کمک نانو ذرات

حسگرهای نانو ساختاری تشخیص فساد مواد غذایی از جمله محصول هایی است که توسط محققان این مجموعه  طراحی و ساخته شده است.

بهاره محرابی، دانشجوی دکترای پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس درباره این حسگر گفت: اخیرا تازگی و سلامت مواد غذایی افزایش یافته است. تقاضا مصرف کنندگان برای داشتن مواد غذایی سالم باعث خلاقیت و ایجاد روش های نوین در بسته بندی مواد غذایی شده است. امروزه علاوه بر ثبت تاریخ مصرف مواد غذایی روی بسته بندی ها می توان از حسگرهای نانو ساختاری برای تشخیص مواد پروتئینی گران قیمتی مانند گوشت وماهی استفاده کرد.

وی درباره اهمیت اجرای این طرح افزود: تاریخ مصرف مواد غذایی، تنها زمانی را نشان می دهد که ماده در شرایط استاندارد تعریف شده سالم است اما امکان دارد مواد غذایی تا رسیدن به دست مصرف کننده شرایط دیگری را سپری کند اما وجود چنین حسگرهایی روی بسته بندی ها باعث می شود مصرف کننده خود به طور مستقیم از سالم یا فاسد بودن مواد غذایی آگاه شود.

وی بیان کرد: محققان این مجموعه در نظر دارند ضمن تولید نانو حسگرهایی برای تشخیص فساد گوشت و ماهی با استفاده از پلیمرهای ارزان قیمت، هزینه ساخت سنسورها را نیز پایین بیاورند؛ در ضمن این حسگر بر اساس تغییر رنگ کار می کنند و برای عموم قابل درک است و پیچیدگی ندارد.

بتن فوق مقاوم الیافی نانو فناوری شده

وی بتن فوق مقاوم الیافی نانو فناوری شده را از دیگر طرح های این پژوهشکده عنوان کرد و درباره آن گفت: این طرح نیز توسط

دکتر علیرضا ناجی، محقق پسادکتری پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است.

وی اظهار کرد: این طرح با هدف مقاوم سازی بتن با استفاده از نانوذرات(TiO2,SiO2و Fe203)و الیاف طراحی و ساخته شده و مقاومت فشاری و کششی آن تقریبا دو برابر بتن‌های معمولی است.

وی تصریح کرد: این بتن بیشتر برای ساخت سازه‌های سنگین مانند پل ها، تونل ها، سدها، اتوبان ها ،سازه های دریایی، باند فرود هواپیما، نیروگاه‌های تولید انرژی، ساختمان های بلند مرتبه، استادیوم ها و سازه های پارکینگ، جاده ها، پیاده روها، کارهای ساختمانی زیر زمینی، منابع ذخیره آب، اسکله ها و …  کاربرد دارد.

وی ادامه داد: وزن کم، عمر بالا، مقاومت و کارایی زیاد و قیمت پایین از جمله مزیت‌های این بتن‌ نسبت به بتن‌های معمولی و فومی است.

سنتز نانو جوهرهای چاپ دیجیتال برای صنعت سرامیک

وی سنتز نانو جوهرهای چاپ دیجیتال مورد استفاده در صنعت سرامیک و کاشی را از دیگر طرح های این پژوهشکده عنوان کرد و درباره این طرح نیز گفت: هدف از اجزای این طرح ساخت و سنتز رنگ دانه های نانو ساختار برای استفاده  در جوهرهای چاپ دیجیتال با کوچکترین سایز است به طوری که دستیابی به رنگ دلخواه امکان پذیر باشد و بتوان این رنگدانه‌های نانو ساختار را در محلول های جوهری چاپ به طور یکنواخت همگن سازی کرد؛ برای سنتز این رنگدانه های نانو ساختار از روش های شیمیایی استفاده شده است.

اندازه گیری همزمان 70 عنصر در بافت های مختلف

میکروسکوپ پروبی روبشی و پلاسمای جفت شده القایی- طیف سنجی نشر اتمی از دیگر طرح های این پژوهشکده است.

وی درباره میکروسکوپ پروبی روبشی نیز گفت: یکی از ابزارهای ضروری و لازم مباحث نانو فناوری میکروسکوپ پروبی روبشی است. این میکروسکوپ شامل مجموعه تکنیک هایی است که سطح ماده را با قابلیت تفکیکی در مقیاس نانو متری روبش کرده و تصاویری از مشخصات سطح ماده فراهم می کند؛ با این روش می توان پستی و بلندی سطح شامل پله ها و نواقص نقطه ای، اندازه ذرات جذب شده روی سطح، خواص مکانیکی و الکتریکی و …. را بررسی کرد.

محرابی درباره پلاسمای جفت شده القایی- طیف سنجی نشر اتمی نیز افزود: این طرح نیز روشی برای اندازه گیری همزمان 70 عنصر در بافت‌های مختلف و در رنج غلظتی متفاوت است. محدود خطی وسیع، امکان اندازه گیری همزمان عناصر همراه با دقت و سرعت بالا از جمله ویژگی هایی است که می تواند به طور وسیع برای آنالیز عناصر مختلف در زمینه های معدن، متالوژی، زمین شناسی، محیط زیست، پزشکی و شیمی و پتروشیمی، تغذیه و کشاورزی و… استفاده شود.

اندازه گیری کیفی و کمی کانی ها و فلزها

دستگاه طیف سنجی فلوئورسانس پرتو ایکس و دستگاه طیف سنج تفرق اشعه ایکس از دیگر طرح های این پژوهشکده است.

وی درباره دستگاه طیف سنجی فلوئورسانس پرتو ایکس نیز گفت: در این روش از طیف نشر شده اشعه ایکس برای تعیین عناصر استفاده می شود. این دستگاه توانایی انجام آنالیز عنصری به صورت کیفی و کمی نمونه های معدنی مانند کانی‌ها، سنگ‌ها، شیشه، سیمان، سرامیک ها، آلیاژهای فلزی و …. را دارد؛ ردیابی عناصر از سدیم تا اورانیم با این روش امکان پذیر است.

وی در خصوص دستگاه طیف سنج تفرق اشعه ایکس نیز افزود: از این دستگاه برای شناسایی ساختمان داخلی بلورها استفاده می‌شود و اساس کار آن پراش پودر ماده مورد نظر است. وجود تعداد زیادی از بلورهای ماده در پودر آن باعث می شود که صفحه های مختلف کریستالی به طور تصادفی در زوایای متفاوت تحت تاثیر اشعه قرار گرفته و شدت پراش آنها اندازه گیری شود؛ پراش پرتو ایکس به روش پودریی یک روش غیر مخرب برای تعیین ترکیب و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مواد کریستالی است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا