نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیرگذارترین متفکر مدیریت اقتصادی دنیا چه کسی است؟

این گزارش هر دو سال یک بار منتشر می‌شود و معتبرترین رنکینگ تاثیرگذارترین متفکران اقتصادی را ارائه می‌دهد.

این جایزه که "اسکارهای تقکر مدیریت" نام دارد، در سال 2001 توسط مشاوران مدیریت به نام‌های دس دیرلو (Des Dearlove) و استوارت کرینر(Stuart Crainer) و با هدف قدردانی از تاثیرگذارترین متفکران اقتصادی بنیان نهاده شد.

پورتر، که بر اساس این گزارش، "پدر استراتژی مدرن اقتصاد" لقب گرفته، در حوزه استراتژی و رقابت‌پذیری یک متخصص است و یک رهبر بلامنازع در حوزه استراتژی مدیریت به شمار می‌آید.

در جایگاه دوم کلیتون کریستنسن قرار دارد که در سال‌های 2011 و 2013 در صدر این جدول قرار داشت. کتاب او در سال 1997 به نام  The Innovator’s Dilemma ایده‌های نوآوری جدید را به نسلی از مدیران معرفی کرد.

در رده سوم فهرست ارائه‌شده پروفسورهای مدرسه اقتصادی INSEAD به نام‌های «دبلیو چان کیم» و «رنه ماوبورن» قرار دارند که نویسندگان کتاب تجاری «استراتژی اقیانوس آبی» و بسیاری از مقالات تاثیرگذران در سایت تحلیلی اقتصادی هاروارد هستند.

در این گزارش آمده است که تاثیر پورتر بر استراتژی تجارت و اقتصاد بسیار زیاد بوده و کتاب او به مدت دو دهه در سراسر دانشکده‌های اقتصاد دنیا تدریس شده است.

مفهوم "ارزش مشترک" پورتر بیان می‌دارد که شرکت‌ها می‌توانند سودشان را افزایش دهند در حالی که همزمان با مشکلات اجتماعی برخورد کنند.

پورتر به تازگی ایده‌هایش را برای نشان دادن این موضوع به کار برده که چگونه تولیدات مرتبط و هوشمند در حال ایجاد نوعی انقلاب فناورانی هستند که رقابت را متحول کرده و دارای مضامین عمیقی برای جوامع خواهند بود.

علاوه بر داشتن کرسی در موسسه استراتژی و رقابت‌پذیری در مدرسه اقتصاد هاروارد، پورتر مشاور ده‌ها شرکت و دولت بوده است و در سال 2007 در صدر فهرست قرار گرفت.

وی که در جشن دریافت این جایزه سخن می‌گفت اعلام داشت که تفکر مدیریت و مفهوم جدید چگونگی ارتباط‌داشتن شرکت‌ها با جامعه، یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که در خطاب‌قراردادن چالش‌‌های پرتنش جوامع می‌توان از آن استفاده کرد.

این دانشمند گفت: از طریق خلق ارزش مشترک، فکر می‌کنم می‌توانیم راهکارهایی را برای مشکلاتی مانند بهداشت، تغذیه، محیط زیست و مسکن ارائه دهیم و این ایده‌ها واقعا دنیا را تغییر خواهند داد.

متفکران زن هم امسال در این گزارش حضور درخشانی داشتند و از میان 50 جایگاه در فهرست 14 جایگاه را به خود اختصاص داده بودند. این در حالی است که آن‌ها در سال 2013، سیزده جایگاه، در سال 2011، یازده جایگاه و در سال 2009، فقط پنج جایگاه را به خود اختصاص داده بودند. در فهرست جدید زنان از میان 10 جایگاه برتر، چهار جایگاه را به خود اختصاص داده‌اند.

برای ارائه فهرست جدید، بیش از 20 هزار نفر نام متفکر مورد علاقه خود را در سایت  Thinkers50 قرار دادند.

منبع

 

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل