به کار گیری هوش مصنوعی در کنترل ترافیک هوایی

محققان هوش مصنوعی در ایتالیا اعلام کردند که کامپیوتر نینا (NINA) در مواقعی که حساسیت عملیات های هوائی بالا بوده و نیازمند دقت و توجه زیادی است ، می تواند به عنوان هوش مصنوعی به کنترل ترافیک هوایی بپردازد .

در حال حاضر سنسور کامپیوتر NINA همانند هدفون عمل می کند اما در آینده به گونه ای خواهد بود که در کنترل ترافیک هوایی این دستگاه می تواند همانند یک هد بند پوشیده شود و یا همچون یک دکمه به یقه دوخته می شود .

نام کامل این کامپیوتر Neurometrics INdicators for ATM است که به اختصار NINA نامیده می شود. این کامپیوتر از طریق سنسورهای اندازه گیری فعالیت الکتریکی هوش خود ، حرکات چشم ، درجه حرارت پوست و دیگر پاسخ های فیزیکی و عصبی که به سطوح مختلف تنش، خستگی و میزان سخن گفتن ، در زمان واقعی واکنش نشان داده و قادر است ند به نظارت چگونگی کنترل ترافیک هوایی بپردازد . در صورتی که به هر نحوی این مجموعه کنترل ترافیک هوایی دچار اختلال شد، این هوش مصنوعی باید وارد عمل شده و به کنترل شرایط بپردازد .

کامپیوتر NINA یک پروژه 27 ماهه اتحادیه اروپاست که در سپتامبر سال 2013 برابر با شهریور ماه 1392 آغاز شده و زائیده افکار و ایده دانشمندان مجموعه ای  به نام  دیپ بلو (Deep Blue)  است که یک شرکت  مشاوره و تحقیقات ایتالیایی با تمرکز بر عوامل انسانی در حمل و نقل ایمن محسوب شده و این پروژه با همکاری علمی و پژوهشی دانشگاه لا ساپینزا رم (Rome's La Sapienza University) و دانشکده ملی حمل و نقل هوایی غیر نظامی فرانسه (France's National School for Civil Aviation) انجام شده است.  

هماهنگ کننده این پروژه اروپایی در رابطه با عملکرد این کامپیوتر اضهار داشت: « در حال حاضر سنسور کامپیوتر NINA همانند هدفون عمل می کند اما در آینده به گونه ای خواهد بود که در کنترل ترافیک هوایی این دستگاه می تواند همانند یک هد بند پوشیده شود و یا همچون یک دکمه به یقه دوخته می شود .» او در ادامه تاکید کرد که این دستگاه در پایان ماه نوامبر برابر با دهم آذرماه سال جاری باید به پایان برسد.  

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا