تشخیص به موقع اوتیسم از روی بزاق دهان

به گزارش مهر، محققان دانشگاه کلارکسون و دانشگاه نیویورک بزاق دهان شش کودک مبتلا به اوتیسم را مورد بررسی قرار داده و همزمان این کار را بر روی شش کودک سالم نیز انجام دادند. تمامی این کودکان بین شش تا 16 سال سن داشتند.

آنها با استفاده از تکنیکی موسوم به "طیف سنجی جرمی" سطوح پروتئین ها را در بزاق دهان این کودکان مورد مطالعه دقیق قرار دادند و به نتایج حیرت انگیزی دست یافتند.

مبنای بررسی بزاق در این مطالعه نشانگرهای زیستی بود که تفاوت قابل توجهی در نتایج آزمایشگاهی این دو گروه ایجاد می کرد.

محققان 9 پروتئین را کشف کرده اند که به طرز چشمگیری در بزاق دهان کودکان مبتلا به اوتیسم وجود دارد. همچنین آنها موفق به شناسایی سه پروتئین دیگر در بزاق کودکانی شدند که شدت بیماری در آنها کمتر بوده و یا به آن مبتلا نبودند.

محققان با اشاره به این نکته که برای نخستین بار در تاریخ علم پزشکی است که چنین ابتکار عملی برای تشخیص اوتیسم صورت می گیرد ابراز امیدواری می کنند که از آن برای تشخیص و درمان به موقع این بیماری کمتر شناخته شده استفاده شود.

آنها همچنین با تأکید بر این نکته که این یافته جدید هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد از فاز بعدی این پروژه یعنی یافتن پروتئین های بیشتر برای تشخیص بهتر اوتیسم خبر می دهند.

اوتیسم بیماری کمترشناخته شده ای است که با اختلالات رفتاری همراه می شود.