علاقمندی سورینام به همکاری های فناورانه با ایران

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان و هیات همراه که به منظور شرکت در اجلاس سیاستگذاران عالیرتبه نوآوری در علم و فناوری به کره جنوبی سفر کرده است، در حاشیه این اجلاس با مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت آموزش، علوم و فرهنگ سورینام دیدار و گفت و گو کرد.
'خسرو پیری' درباره نتایج این دیدار به ایرنا گفت: در دیدار با 'یوشا پرماتی آدین' مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت آموزش، علوم و فرهنگ سورینام مقرر شد همکاری های علمی و فناوری بین دو کشور آغاز شود.
وی خاطرنشان کرد: مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت علوم سورینام در این دیدار تاکید کرد که هر چند کشورش حدود 30 سال قبل از استعمار هلند رهایی یافت و دارای منابع ارزشمند طبیعی همچون نفت، طلا و بوکسیت است اما در مباحث فناوری، در آغاز راهی طولانی قرار دارد و نیازمند همکاری کشورهایی همچون ایران است.
پیریبیان داشت: هیات سورینامی همچنین آموزش قشر تحصیلکرده برای آشنایی با فناوری های نو شامل بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، نفت و پتروشیمی را از اولویت های آموزش کشورشان عنوان و اعلام کردند که خوشبختانه ایران در این زمینه ها توانمندی لازم را برای ارائه به دانشگاهیان سورینام داراست.
مدیرکل امور فناوری وزارت علوم تصریح کرد: ما نیز در این دیدار، آمادگی ایران برای انتقال تجربیات علمی و فناوری در حوزه دانش های نوین به سورینام را اعلام کردیم و معتقدیم این کشور می تواند بازار خوبی برای صادرات محصولات دانش بنیان تولید شده در پارک ها و مراکز رشد و فناوری ایران باشد.
سورینام کشوری کوچک در آمریکای جنوبی و در همسایگی برزیل است که منابع غنی نفت، طلا و بوکسیت دارد.
این کشور در سال 1980 از استعمار کامل هلند رهایی یافت ولی زبان اصلی مردم آن هنوز هلندی است.
برنامه آموزشی برای سیاستگذاران عالیرتبه نوآوری در علم و فناوری با حضور مسوولان علم و فناوری 29 کشور از جمله ایران، روز گذشته 23 نوامبر (دوم آذرماه) در شهر سئول پایتخت کره جنوبی آغاز شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا