سینا پرس : به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 'پیام حیدری' مجری این طرح پژوهشی با اشاره به مشخصات فنی موتور یدککش دریایی افزود: این موتور دارای قدرت 2350 اسب بخار است و نسبت به نمونه خارجی با ٨٠ درصد صرفه جویی ارزی ساخته شده و با بهره برداری از این موتور، اجرای ماموریت های مهم شرکت پایانه های نفتی ایران در حوزه خدمات دریایی به نفتکش های غول پیکر و صادرات نفت خام و میعانات گازی افزایش یافته است.
وی در ادامه با تاکید بر کسب اعتماد مشتریان داخلی در کشور اظهارکرد: این شرکت توانایی طراحی و تولید انواع پیستون مورد نیاز موتورهای دریایی داخل کشور را دارا است و در صورت کسب اعتماد مشتریان داخلی که عمدتا شرکت های دولتی هستند، شاهد صرفه جویی ارزی نزدیک به 80 میلیارد تومان در سال صرفا برای متقاضیان داخلی خواهیم بود.
حیدری در خصوص محصول تولیدی شرکت افزود: پیستون و گژن پین که به عنوان قلب موتور است، از جمله قطعات بسیار حساس و تاثیرگذار در موتور و دارای دقت ابعادی در حد میکرون میلیمتر است، پیستون ساخته شده توسط این شرکت به قطر 275 میلیمتر و طول 390 میلیمتر است و از شاخص ترین ویژگی های آن می توان به دانش فنی طراحی کانال خنک کاری در داخل پیستون برای اولین بار در ایران، دانش فنی آلیاژ سازی و قالب سازی جهت ریخته گری بدون ترک و مک، دانش فنی ماشین کاری فرم بدنه و اوالیته(بیضویت) بدنه پیستون با دقت 2 میکرون میلیمتر برای اولین بار در کشور و دانش فنی ماشین کاری سوراخ گژن پین با دقت 1 میکرون میلیمتر اشاره کرد.
این محقق ایرانی ادامه داد: تاکنون تنها تولید کننده معتبر پیستون موتورهای دریایی و صنایع سنگین با حجم بالا و با ابعاد بزرگ در جهان، کشور ژاپن بود که پس از اعمال تحریم های غرب علیه شرکت نفت جمهوری اسلامی ایران، آن کشور نیز از فروش قطعات یدکی حساس موتورهای دریایی به شرکت پایانه های نفتی ایران خودداری کرد.
حیدری فناوری های موجود در زمینه صنایع دریایی کشور را کارساز در اقتصاد کشور خواند و گفت: کشور ایران با دارا بودن پنج هزارکیلومتر خط ساحلی از پتانسیل خوبی در حمل و نقل دریایی برخوردار است، از سویی با توجه به اهمیت موضوع در سند جامع توسعه دریایی کشور ابلاغی از طرف رهبر معظم انقلاب، تاکید ویژه ای برای حمایت موثر از خلاقیت و نوآوری در توسعه صنایع دریایی و اولویت بخشی بر دانش فنی و بومی سازی فناور، ساخت قطعات و تعمیر شناورهای دریایی در نظر گرفته شده است.
این فعال حوزه فناوری با اشاره به دلایل اصلی رونق صنعت تعمیرات کشتی و تامین قطعات یدکی موتورکشتی در جهان اظهار کرد: بحران اقتصادی جهانی، افزایش قیمت سوخت، فشار بر مالکان شناورهای دریایی از طرف موسسات رده بندی دریایی جهت اخذ مجوزهای مربوطه و کاهش نرخ حمل و نقل دریایی از جمله دلایل شاخص رونق صنعت کشتی رانی در کشور است که می توان به آن اشاره کرد.
وی ادامه داد: از طرفی ظرفیت کارخانجات تعمیر کشتی در ایران 578 فروند در سال است که قابل توجه بوده و در صورت تحرک صنایع جانبی مانند صنایع قطعه سازی (مخصوصا قطعات تحریمی) زمینه درآمدزایی و موفقیت صنایع دریایی فراهم خواهد شد.
*** سهم کشور از جذب شناورها و نبود تامین کننده داخلی، برای تعمیرات ناچیز است
حیدری با اشاره به آمار ارایه شده توسط سازمان بنادر وکشتیرانی ایران بیان کرد: جمع کل شناورهای ثبت شده در ایران حدودا 28هزار فروند است وبا توجه به این که شناورهای فلزی ملزم به انجام تعمیرات درهر دوره زمانی 30 ماهه هستند (که در مجموع بازاری معادل 5000 میلیارد ریال را شامل می شود) وعلاوه بر بازار داخل، منطقه خلیج فارس نیز سالانه شاهد حضور و تردد 32هزار فروند شناوراست، ولی سهم کشور ازجذب این شناورها برای تعمیرات به دلیل تحریم ها وعدم امکان خرید قطعات خاص موتورمانند پیستون و نبود تامین کننده داخلی ناچیز بوده است.
حیدری، توسعه فناوری های مورد نیاز صنایع دریایی را مهم برشمرد و گفت: توسعه فناوری های مورد نیاز صنایع دریایی در داخل کشور می تواند موجبات توسعه حوزه تعمیرات صنایع دریایی و رونق صنعت تعمیرات کشتی و شکوفایی صنعت حمل و نقل دریایی و رشد اقتصاد کشور را فراهم آورد.
وی ضمن اشاره به تولیدات سالانه این شرکت دانش بنیان بیان کرد: این شرکت توانایی تولید دو هزار عدد پیستون قدرتی و سنگین در سال را دارد و در حال بررسی بازار کشورهای منطقه جهت صادرات محصولات شرکت است که با توجه با اینکه پیستون موتور دریایی فوجی از جمله کالاهای تحریمی بوده و نیازمند اعلام مشخصات مصرف کننده نهایی(end user) است، در پنج ساله گذشته وارداتی صورت نگرفته است.