بهترین راه مقابله با رتینوپاتی نوزادان نارس پیشگیری از آن است

به گزارش ایرنا , وی افزود: زمانیکه این نوزادان در بخش مراقبت های ویژه(NICU ) قرار دارند باید مقدار اکسیژن محفظه های نگهداری از آن ها درصد خاصی باشدو مرتب اندازه گیری شود تا به این طریق از بروز نابینایی در این نوزادان پیشگیری شود.وی گفت:نوزادانی که رتینوپاتی در آنها تشخیص داده می شود و شرایط آنها اورژانسی تشخیص داده می شود، باید ظرف مدت 72 ساعت تحت لیزرتراپی قرار گیرند. 

ریاضی اظهار کرد: پس از پیشگیری، سه روش درمانی لیزرتراپی، تزریق دارو در چشم و عمل جراحی برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود. 

وی افزود: در روش لیزرتراپی، لیزر به رگ های شبکیه که در اثر کمبود اکسیژن رشد نکرده اند، تابانده می شود که این در حیطه تخصص متخصصان شبکیه است. 

ریاضی ادامه داد: در روش تزریق دارو نیز داروها سبب مهار فاکتورهایی می شوند که خود مولد رگ های جدید هستند و در روش سوم، عمل جراحی روی شبکیه با دستگاه های بسیار دقیق و حساس انجام می شود. 

وی با تاکید بر پیشگیری از شدت یافتن این بیماری، اظهار کرد: درصورتی که این بیماری شدت پیدا کند و منجر به نابینایی شود و در هیچ کجای دنیا نمی توان برای درمان آن کاری انجام داد. 

ریاضی اظهار کرد: بخش مراقبت های ویژه باید مشکلات کودکان نارس را برای والدین اولویت بندی کنند و به صورت کتبی به آنها اعلام کنند تا والدین به ترتیب اولویت به مشکلات نوزادان خود رسیدگی کنند؛ به این ترتیب زمان طلایی برای درمان رتینوپاتی نوزادان نیز از دست نمی رود و می توان به موقع درمان و از شدت آن پیشگیری کرد. 

وی گفت: این بیماران باید تا آخر عمر تحت نظر باشند و هر چند وقت یک بار تحت معاینات چشم پزشکی قرار گیرند تا دچار آسیب های احتمالی نشوند. 

رییس مرکز تحقیقات بیمارستان فارابی همچنین از تشکیل کمیته کشوری برای غربالگری رتینوپاتی نوزادان خبر داد و افزود: درحال حاضر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تمام دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و مراکز درمانی دولتی و خصوصی دستورالعملی را برای معاینه چشم نوزادان نارس از نظر ابتلا به بیماری رتینوپاتی ابلاغ کرده است. 

ریاضی ابراز امیدواری کرد: با تشکیل این کمیته فعالیت هایی که در این زمینه در سراسر کشور انجام می شود، ساماندهی و هماهنگ شود تا هیچ نوزادی در اثر ابتلا به این بیماری که به سادگی قابل پیشگیری است، دچار نابینایی نشود. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا