جزئیات سند راهبردی خوردگی در صنعت نفت

 مهندس علیرضا اصل عربی در مراسم افتتاحیه شانزدهمین کنگره ملی خوردگی و سومین کنگره خوردگی در صنعت نفت با اشاره به مشکل پدیده‌ خوردگی در صنعت کشور افزود: یکی از مهمترین مشکلات ما در این زمینه عدم پذیرفتن مساله خوردگی است. به گونه‌ای که موضوع مدیریت خوردگی تاکنون در کشور مطرح نشده است.

وی با اشاره به تدوین سند مدیریت خوردگی در وزارت نفت اظهار داشت:‌ خوردگی موجب فنا شدن تجهیزات صنعتی خواهد شد از این رو ما با تدوین این سند به دنبال کاهش هزینه‌های خوردگی بودیم.

اصل عربی با تاکید بر این که جلوگیری از خوردگی موجب کاهش خسارات زیست محیطی و کاهش هزینه‌ها می‌شود، ادامه داد: بر اساس این سند موضوع مهندسی خوردگی از زمان ایجاد واحدهای صنعتی متولد می‌شود و در زمان بهره‌برداری از واحدهای صنعتی فرآیند مهندسی خوردگی به کنترل خوردگی تبدیل می‌شود.

مدیر کل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات صنعت نفت خاطرنشان کرد: بر اساس این سند نتایج مورد انتظار ما از اجرای مدیریت خوردگی، کاهش حوادث، استمرار عملیات، کاهش تعمیرات برنامه‌ریزی نشده، کاهش هزینه‌ها و شفافیت و پیروی از خط مشی‌ها و سیاست‌های ایمنی است.

وی با تاکید بر این که به منظور ارزیابی مدیریت خوردگی نیاز به راه‌اندازی سامانه جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات در وزارت نفت است، ابراز امیدواری کرد که این سامانه تا سال آینده راه‌اندازی شود.

اصل‌عربی، ارزیابی مدیریت خوردگی را از دیگر بخش‌های سند راهبردی مدیریت خوردگی ذکر کرد و افزود:‌ ارزیابی خوردگی در صنعت نفت در حال اجرا است که به تدریج گزارش‌های آن ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات تاثیرگذار در مدیریت خوردگی در این سند افزود: توسعه بازرسی فنی، توسعه استانداردها، توسعه مسائل انسانی، توسعه طراحی مهندسی، اجرای پژوهش و فناوری‌های هدفمند و راه‌اندازی سامانه‌های اطلاعاتی از جمله اقدامات تاثیرگذار در مدیریت خوردگی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا