مریخ حلقه دار می شود

تحقیقات دانشمندان که در نشریه Nature Geoscience منتشر شده حکایت از آن دارد که همزمان با کشیده شدن تدریجی قمر Phobos به سمت مریخ، ساختار آن نیز آرام آرام از هم فروپاشیده و به مرحله ای می رسد که ذرات سازنده آن در قالب گرد و غبار به فضا برخواسته و در حین نزدیک شدن به مریخ، حلقه ای به دور آن تشکیل می دهند. البته این اتفاق به این زودی روی نداد و چیزی درحدود ۲۰ تا ۴۰ میلیون سال طول می کشید که سیاره سرخ را هم در زمره سیارات دارای حلقه نظیر زحل قرار دهیم.

تصور می شود حلقه های شکل گرفته به دور زحل نیز در نتیجه همین فرآیند ایجاد شده باشند. نتایج این مطالعه درحالی منتشر شده است که تنها یک هفته پیش بود که اعلام شد قمر Phobos که هم اکنون در فاصله ۶ هزار کیلومتری مریخ قرار دارد به ازای هر یکصد سال حدود ۱۸۰ سانتیمتر به سطح این سیاره نزدیکتر می شود. برای درک بهتر فاصله این قمر از مریخ تنها کافی است تصور کنیم که فاصله ماه از زمین در حدود ۳۸۴ هزار کیلومتر است.

به گزارش مهر، برخی دانشمندان بر این باورند که قمر Phobos در آینده به مریخ برخورد خواهد کرد اما دانشمندان زیادی این نظریه را رد کرده و با استناد به این واقعیت که ساختار درونی این قمر چندان مستحکم نیست با اطمینان درباره از هم فروپاشیده شدن آن در فضا صحبت می کنند.