مواد نگهدارنده‌ در صدر متهمان بروز سرطان‌های گوارشی قرار دارند

دکتر محمد رضا قوام‌نصیری افزود: سرطان کولورکتال در اروپا، آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و بیشتر کشورهای پیشرفته و متأسفانه در آسیای جنوب شرقی و آسیای میانه رو به افزایش بوده و مسلما درباره‌ی علل قطعی آن می‌توان از وضعیت تغذیه‌ای نامناسب و استفاده از فست‌فودها، همبرگرها و نان‌های باگت نام برد.

وی گفت: متأسفانه در فست‌فودها علاوه‌ بر نان نامناسب از گوشت‌های نامناسب و هم‌چنین روغن‌هایی که چندین بار سرخ شده‌اند استفاده می‌شود که بسیار سرطان‌زایند و در بروز سرطان‌های گوارشی نقش بزرگی دارند.

از غذاهای کنسروی پرهیز کنید

این سرطان‌شناس افزود: مورد دیگری که احتمال ابتلا به سرطان‌ها را افزایش می‌دهد، استفاده از غذاهای کنسروی داخل قوطی است؛ چراکه برای ماندگاری بیشتر این مواد، از نگهدارنده‌ها استفاده می‌شود که از میزان ساخارین زیادی برخوردار است که مطمئنا غیراستاندارد بوده و دستگاه گوارش را تحریک می‌کند و بر روی مخاط دستگاه گوارش انسان مؤثر بوده که اثر آن بر روی معده، مری و هم‌چنین روده‌ی بزرگ دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه روغن‌های غیرنباتی و حیوانی برای روده‌ی بزرگ زمینه‌ساز سرطان هستند، تأکید کرد: پلیپوزهای خانوادگی زمینه‌ی ژنتیکی مناسب را برای ابتلای اعضای خانواده‌ی فرد دارای پلیپ ایجاد می‌کند؛ بنابر این اگر افراد سابقه‌ی ابتلا به انواع سرطان دستگاه گوارش را در خانواده و وابستگان خود مشاهده کردند باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرد.

فعالیت‌های بدنی؛ راه‌کاری آزموده شده

این پزشک متخصص یادآور شد: استفاده از رژیم‌های غذایی غیرگوشتی و دارای فیبر که آب‌پز شده باشند و استفاده از سبزیجات تازه و رفع کمبود ویتامین را باید جایگزین این عادت‌های غلط غذایی کرد.

وی اشاره کرد: کاهش فعالیت‌های بدنی باعث تجمع چربی زیر پوست شده که برای کسانی که چاق هستند یا زمینه‌ی چاقی دارند زنگ خطری برای ابتلا به سرطان به شمار می‌روند.

به گفته‌ی وی، اگر کسی رژیم غذایی نامناسبی داشته و نسبتا چاق محسوب می‌شود برای پیشگیری باید حداقل به طور متوسط هر روز بین 30 تا 40 دقیقه از ورزش‌های هوازی که بهترین آن‌ها پیاده‌روی شناخته شده، استفاده کرده و میزان تحرک خود را بالا ببرند.

انجمنی برای تسهیل درمان

رئیس انجمن کلینیکال انکولوژی ایران گفت: انجمن کلینیکال انکولوژی ایران انجمنی علمی و صنفی است که زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می‌کند و مانند انجمن‌های تخصصی دیگر برنامه‌های صنفی حوزه‌ی خود را پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: در این انجمن قریب به 230 نفر با سوابق طولانی و حتی از فارغ‌التحصیلان دوره‌های اخیر دانشگاه‌های علوم پزشکی حضور دارند. این انجمن هدایت تمام مسائل مربوط به متخصصان فعال در حوزه‌ی درمان سرطان اعم از دستگاه‌های درمان‌گر، شتاب‌دهنده‌ها و طراح‌های رادیوتراپی و… را پیگیری می‌کند که به طور کلی می‌توان گفت این انجمن با حوزه‌های درگیر با هدایت نحوه‌ی درمان بیماران مرتبط است.

پیگیری برای ورود بیمه‌ها

دکتر قوام‌نصیری با اشاره به برخی از فعالیت‌های این انجمن اضافه کرد: تقریبا از یک سال و نیم گذشته کمیته‌ای با عنوان «بهینه‌سازی شیمی‌درمانی کشور» با همکاری معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت از این انجمن به وزارت مربوطه پیشنهاد شد و توانست موافقت وزیر را جلب کند تا با پیگیری‌های اعضاء آن، داروهای جدیدی مانند «اَوستین» را به سهمیه‌ی بیمه‌ها وارد کنیم و هم‌چنین داروهایی که گران‌قیمت بودند، با مداخله سازمان‌های بیمه‌گر، مشمول30 درصد تخفیف شوند.

وی افزود: در حال حاضر اکثر داروها در سهمیه‌های بیمه‌ها قرار گرفتند که ناشی از فعالیت‌های مداوم و پیگیری‌های این کمیته بوده است.

وی هم‌چنین ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده در انجمن از دو سال پیش کمیته‌ی جامع «مبارزه با سرطان» تشکیل شد که برنامه‌های متعددی را پیگیری می‌کند که کوتاه‌مدت، اجرایی و اقتصادی است و کاهش هزینه‌های شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و هم‌چنین داروها و وارد کردن شتاب‌دهنده‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

دکتر قوام نصیری ضمن اشاره به برگزاری سمینار علمی سرطان‌های کولورکتال از شواهد علمی تا بالین در مشهد گفت: برگزاری سمینارهای علمی و پژوهشی از این دست کمک فراوانی به ارتقاء سطح خدمات درمانی در خصوص بیماران سرطانی خواهد کرد.

گفتنی است سمینار علمی «سرطان‌های کولورکتال از شواهد علمی تا بالین پنجم آذر ماه جاری با حضور اساتید برجسته متخصص کلینیکال انکولوژی، رادیولوژی، روانپزشکی، پرستاری و … در محل هتل هما2 مشهد برگزار خواهد شد. در حاشیه این سمینار  دو کارگاه تخصصی با عناوین «ملاحظات پرستاری در شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال» و «شیمی‌درمانی در شرایط بالینی خاص» برگزار و طی سمینار نیز تازه‌های تشخیص، درمان، آسیب‌شناسی، جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی ارائه خواهد شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا