شبیه سازی بارش رواناب در حوزه کسیلیان

مدل سازی فرایند بارش- رواناب و پیش بینی دبی رودخانه یك اقدام مهم در مدیریت و مهار سیلاب ها، طراحی سازه های آبی در حوزه های آبخیز و مدیریت خشك سالی است. به همین جهت نیژ به تازگی پژوهشی بومی صورت پذیرفته است که هدف این تحقیق شبیه سازی جریان روزانه در حوزه آبخیز كسیلیان با مدل WetSpa و شبكه عصبی فازی تطبیقی است.

نتایج شبیه سازی با مدلWetSpa نشان داد كه این مدل به خوبی توانسته جریان پایه رودخانه را با معیار ناش ساتكلیف 64/ 0 در مرحله آزمون شبیه سازی کند

مدل WetSpa یك مدل پیوسته هیدرولوژیك فیزیكی است كه قابلیت پیش بینی سیلاب در مقیاس حوزه آبخیز با گام های زمانی مختلف را داراست و شبكه عصبی  فازی تطبیقی هم جزء مدل های جعبه سیاه هستند كه امروزه مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در این تحقیق از آمار باران، تبخیر و دمای ایستگاه هواشناسی سنگده و آمار دبی ایستگاه ولیك بن طی سال های 1382 تا 1388 استفاده شد.

نتایج شبیه سازی با مدلWetSpa نشان داد كه این مدل به خوبی توانسته جریان پایه رودخانه را با معیار ناش ساتكلیف 64/ 0 در مرحله آزمون شبیه سازی کند ولی در شبیه سازی جریان های سیلابی با خطا همراه است كه دلیل آن را می توان به كوچك بودن آبخیز و كوتاه بودن زمان پیمایش اشاره كرد.

هم چنین این مدل به خوبی توانسته بیلان آب حوزه آبخیز كسیلیان را شبیه سازی كند. آنالیز حساسیت پارامترهای مدل نشان داد كه ضریب افت آب زیرزمینی از بیشترین حساسیت و ضریب روز درجه بارش از كمترین حساسیت برخوردار است. همچنین شبكه عصبی فازی تطبیقی با ورودی باران با یك روز تاخیر و تبخیر با یك روز تاخیر با معیار ناش ساتكلیف 80/ 0 در دوره آزمون پاسخ های قابل قبول تری نسبت به مدل WetSpa با معیار ناش ساتكلیف 24/ 0 داشت.

منبع: نوید دهقانی، مهدی وفاخواه، عبدالرضا بهره مند،  1394،  مقایسه مدل هیدرولوژیك توزیعی Wetspa و شبكه عصبی- فازی تطبیقی در شبیه سازی بارش- رواناب در حوزه آبخیز كسیلیان . فصلنامه علوم و فنون كشاورزی و منابع طبیعی، علوم آب و خاك ، سال نوزدهم، شماره 3 (پیاپی 73).

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا