نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش هدف پیشرفت در پیش بینی هیجان

به تازگی دانشمندان بومی کشورمان به تحقیق هایی در زمینه روان شناسی دست زده اند که این پژوهش به منظور تعیین نقش هدف های پیشرفت در هیجان های مثبت و منفی پیشرفت دانشجویان انجام شده است.

تایج نشان می دهند هدف های پیشرفت، نقش موثری در تجارب هیجانی دانشجویان در محیط های پیشرفت ایفا می کنند

برای انجام این تحقیقات، جامعه آماری متشکل از 161 نفر (95 دختر و 66 پسر) از دانشجویان دانشگاه شیراز با روش نمونه برداری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پس از آن، این افراد به پرسشنامه هدف های پیشرفت (الیوت و مک گریگور، 2001) و پرسش نامه هیجان های پیشرفت (پکران، گوئتز، تیتز و پری، 2002) پاسخ دادند.

نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری هم زمان نشان دادند هدف چیرگی گرایشی، هیجان های پیشرفت لذت، امید و غرور را به صورت مثبت معنادار و هیجان های پیشرفت خستگی، اضطراب و شرم را به صورت منفی معنادار پیش بینی می کنند. هدف چیرگی اجتنابی پیش بینی کننده مثبت هیجان شرم بود و هدف عملکرد اجتنابی هیجان های شرم، اضطراب و خستگی را به صوری مثبت معنادار پیش بینی کرد.

پژوهشگران معتقدند که این نتایج نشان می دهند هدف های پیشرفت، نقش موثری در تجارب هیجانی دانشجویان در محیط های پیشرفت ایفا می کنند.

منبع: مریم بردبار، فریده یوسفی، 1394،  نقش هدف های پیشرفت در پیش بینی هیجان های پیشرفت: اعتبارسنجی نظریه پکران. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی ، سال دوازدهم، شماره 45.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل