نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آسیب دیدگی قشر مغز با کشیدن سیگار

مطالعات و بررسی های جدید پژوهشگران نشان می دهد که کشیدن سیگار فرآیند پیر شدن مغز را سرعت می بخشد و می تواند مهارت های تفکر همچون برنامه ریزی ، تصمیم گیری و حل مساله را مختل کند .  

یک گروه از محققان دانشگاه ادینبورگ (University of Edinburgh) اسکاتلند ، با تصویربرداری با روش رزونانس مغناطیسی به اسکن مغز 504 مرد و زن با میانگین سنی 73 سال که نیمی از آن ها یا سیگاری بوده و یا در آن زمان سیگاری محسوب می شده اند ، به تجزیه و تحلیل اثر سیگار بر تسریع فرایند پیری مغز پرداختند.

سیگار کشیدن میزان و روند نازک شدن لایه بیرونی مغز یا قشر مغز را که با بالا رفتن سن ، تحلیل می رود، افزایش می دهد. این لایه آسیب دیده از مغز به چندین تابع اساسی مرتبط است و نقش مهمی را در حافظه ، توجه ، زبان و آگاهی بازی می کند.

نتایج و یافته های این تحقیقات نشان می دهد ، سیگار کشیدن میزان و روند نازک شدن لایه بیرونی مغز یا قشر مغز را که با بالا رفتن سن ، تحلیل می رود، افزایش می دهد. این لایه آسیب دیده از مغز به چندین تابع اساسی مرتبط است و نقش مهمی را در حافظه ، توجه ، زبان و آگاهی بازی می کند.

پروفسور یان دیری (Ian Deary) مدیر مرکز پیری شناختی در دانشگاه ادینبورگ و سرپرست این تیم پژوهشی در رابطه با اثر سیگار بر سلامت مغز می گوید: « این مساله درک اینکه چه چیزی با سلامت مغز در سن بالا مرتبط است، بسیار مهم بوده و تحقیقات و مطالعات ما نشان می دهد که روند نازک شدن لایه بیرونی مغز با کشیدن سیگار مرتبط بوده و با توجه به پژوهش های جزئی قبلی ، روند نازک شدن قشر مغز با کشیدن سیگار تقریبا دو برابر افزایش پیدا می کند. »

او در ادامه توضیحاتش افزود: « با این حال، پژوهش های ما نشان می دهد که ترک سیگار ممکن است که به بهبود ضخامت قشر مغز کمک کند هر چند که برای ارائه نظریه قطعی نیاز به بررسی ها و مطالعات بیشتر وجود دارد. »

قابل توجه است که این پژوهش ها بخشی از پروژه تحقیقاتی بزرگ تر با عنوان " قطع ذهن ، پیری مغز " است و مشخص ساخته کسانی که مدت ها قبل سیگار را ترک کرده اند به نظر می رسد که ضخامت قشر مغزشان از کسانی که به تازگی سیگار را ترک کرده اند ، بیشتر است و این نشان دهنده ارتباط مدت زمان ترک سیگار و درجه بهبود قشر مغز است. 

پروفسور جیمز گودوین (James Goodwin) دانشمند ارشد این پروژه پژوهشی اثر سیگار کشیدن در سلامت بدن می گوید: « همه ما می دانیم که سیگار کشیدن برای سلامت ریه ها و قلب ما ضرر دارد اما این بسیار مهم است که ما بدانیم که این عمل چه زیان بزرگی به مغز ما وارد می سازد.»

پروفسور گودوین در رابطه با جلوگیری از روند تحلیل قشر مغز می گوید: « اجتناب از سیگار کشیدن بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به کاهش قشر مغز، زوال عقل و سایر بیماری های شناختی به حساب می آید. این پژوهش ها این امید تازه را به سیگاری ها ارائه می دهد که ترک سیگار حتی در اواسط زندگی نیز می تواند مزایای مهم و قابل توجهی را در بر داشته باشد. »

لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله روان پزشکی مولکولی (Molecular Psychiatry journal) به چاپ رسیده و در وب سایت این مجله در دسترس است . جهت بررسی و مشاهده متن کامل این پژوهش در مجله فوق ؛ اینجا راکلیک کنید . 

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل