نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برگزاری اولین کنگره بین المللی صلح سبز با تمرکز برجهان بدون خشونت از راه آشتی با طبیعت

سینا پرس : بابک توتونچی دبیر اولین کنگره بین المللی و دومین کنگره تخصصی صلح سبز عصر امروز دوشنبه در نشست خبری گفت: این کنگره با رویکرد جهان بدون خشونت، از راه آشتی با طبیعت برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه برگزاری این کنگره تاثیر بسزایی در تغییر دید جهانی نسبت به ایران و ایرانی خواهد داشت، افزود: تشابه اسمی میان نام این کنگره با انجمن صلح سبز کاملا تصادفی و هیچ ارتباطی به هم ندارند. 
وی با بیان اینکه کنگره با همت مکتب حرمت حیات برگزار می شود، گفت: دومین دوره این کنگره امسال به صورت بین المللی است که ابعاد آن بیان کننده نظریه دکترین آری از خشونت از راه آشتی با طبیعت است.
توتونچی اظهار کرد: هر چه انسان با محیط زیست و طبیعت خود مهربان تر باشد قطعا طبیعت نیز با او مهربانتر خواهد بود، خصلت طبیعت این است که هر عملکردی به فاعل آن برمی گردد بنابر این هر قدر درخت بیشتری قطع شود به مرگ انسان های بیشتری منجر می شود.
وی اظهار امیدواری کرد بتوانیم در این کنگره بنایی بگذاریم که افراد در زندگی فردی و اجتماعی خود نسبت به محیط زیست و برقراری صلح سبز توجه ویژه داشته باشند و اینطور نباشد افرادی که از صلح دم می زنند زرادخانه های فراوان داشته باشند.
توتونچی گفت: این کنگره باور دارد مقابله با جرائم و تخلفاتی که انسان انجام می دهد راه حل آن محاکم قضایی نیست بلکه تغییر الگوی ذهنی انسان ها است.
وی گفت: در راستای صرفه جویی در هزینه برگزاری کنگره جنبش کام دل با هدف درخت کاری نیز شکل گرفت. به این معنا که در هر مناسبتی صنف مربوطه اقدام به کاشت درخت می کند مثلا در روز خبرنگار، خبرنگاران درخت خواهند کاشت. 
همچنین در ادامه فرزاد علیزاده مسوول روابط عمومی کنگره بین المللی صلح سبز گفت: مهمانانی از کشورهای هند، چین، ژاپن، روسیه ، بلاروس، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، لبنان و سنگال در این کنگره حضور خواهند داشت.
وی افزود: تمام جوانب محیط زیستی در این کنگره لحاظ شده به طوری که پوستر آن کاملا محیط زیستی و از پودر سنگ تهیه شده و بابت آن هیچ درختی قطع نشده است.
علیزاده گفت: در حاشیه کنگره نمایشگاه جام جهان که حاوی 25 اثر با موضوع محیط زیست و حیوانات است رونمایی می شود و به مدت یک هفته در مرکز اسناد و کتابخانه ملی برپا است.
تاثیر فرهنگ و زبان فارسی در گسترش صلح، صلح و حقوق سیاره، کتاب و صلح، جایگاه صلح در مناسبات بین الملل، محیط زیست- صنعت و اقتصاد، صلح- مردمان بومی و امنیت غذایی، حرمت حیات در آئینه اسلام، جامعه مدنی- محیط زیست و سیاست، صلح و بشقاب غذا و اقتصاد مقاومتی- سبک زندگی و محیط زیست محورهای اولین کنگره بین المللی و دومین کنگره تخصصی صلح سبز است.

***مشکلات امروز محیط زیست ناشی از بی توجهی در دوران کودکی است 
مسوول شورای هماهنگی نخستین کنگره بین المللی و دومین کنگره تخصصی صلح سبز گفت: شاید برخی مشکلاتی که امروز در زمینه محیط زیست با آن مواجه هستیم از بی توجهی در دوران کودکی نشات گرفته باشد.
حامد پارسی افزود: طبق مطالعات صورت گرفته درصد قابل توجهی از افرادی که در دوران بزرگسالی نسبت به محیط و همنوعان خود خشونت می ورزند در دوران کودکی رفتارهای خشونت آمیزی با محیط زیست به ویژه حیوانات داشته اند.
وی تاکید کرد: اگر در پی این هستیم که جهانی عاری از خشونت داشته باشیم باید تمام ابعاد زندگی خود را نو و تازه کنیم .
در ادامه مهرداد میرسنجری دبیر علمی کنگره گفت: این کنگره به عنوان یکی از همایش های علمی بین المللی می تواند پشتوانه خوبی برای محیط زیست کشور باشد.وی اظهار کرد: یکی از خصوصیات بارز این کنگره مردمی بودن آن است.
وی ادامه داد: در این کنگره چهار میزگرد تخصصی با موضوعات فقه و حقوق، آشوراده، آب- توسعه و امنیت ملی و اکولوژی تغذیه و تغذیه طبیعی برگزار می شود.
میرسنجری افزود: بعد از اعلام فراخوان 83 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد که از این تعداد 11 مقاله خارجی است که بعد از داوری 13 مقاله برای ارائه در کنگره انتخاب شد.قرار است از 13 مقاله پذیرفته شده چهار مقاله در سایت ساینس چاپ شود، همچنین تمام مقالات در قالب یک کتاب به چاپ می رسد.
وی گفت: با توجه به اهمیت آشوراده به عنوان یک منطقه حفاظت شده و سنبل محیط زیست کارگاه ویژه ای برای آن برگزار می شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل