نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از پیشرفت های فناوری نانو ایران در بولیوی

استفاده از پیشرفت های فناوری نانو ایران به ویژه برای رفع مشکلات آلودگی آب های سطحی، از محورهای گفت و گو در دیدار امروز 'داوید چوکه اونکا' وزیر امور خارجه بولیوی با 'علی مرتضی بی رنگ' معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران بود .

معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: در این دیدار که با موضوع همکاری ایران و بولیوی در حوزه نانو برگزار شد، 'سعید سرکار' دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ایران و 'رضا طباطبایی' سفیر ایران در بولیوی حضور داشتند.
وی بیان کرد: در حال حاضر کشور بولیوی با توجه به فعالیت معادن خود و نیز پساب هایی که از معادن این کشور خارج می شود، مشکلاتی در زمینه آلودگی آب های سطحی پیدا کرده است.
بی رنگ افزود: اکنون به واسطه پساب معادن، فلزات سنگینی از قبیل سرب و جیوه در آب های سطحی بولیوی مشاهده می شود که مشکلاتی را برای منابع آبی این کشور ایجاد کرده است.
وی اظهارکرد: یکی از بهترین روش ها برای حذف فلزات سنگین از آب، استفاده از نانو فیلتراسیون است و خوشبختانه این فناوری در ایران وجود دارد و تجاری سازی نیز شده است.
وی گفت: در این دیدار، به طور مشخص در این زمینه گفت و گوهایی صورت گرفت و طرف بولیویایی خواستار همکاری ایران در این زمینه شد.
بی رنگ یادآور شد: همچنین در این دیدار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ایران توضیحاتی در خصوص توانمندی های ایران در حوزه نانو ارایه کرد و مقرر شد، کشور بولیوی درخواست خود را به صورت رسمی به ایران اعلام کند که بر اساس آن تیمی از ایران برای نمونه گیری از آب های آن کشور اعزام و بر اساس نوع آلودگی آب ها، مکانیزم های تصفیه آب توسط متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شود.
وی گفت: تجهیز پژوهش سراهای دانش آموزی و مراکز دانشگاهی بولیوی توسط فناوری نانو ایران از دیگر محورهای مذاکرات دوجانبه امروز بود. 
بولیوی یک کشور در حال توسعه با شاخص توسعه انسانی متوسط است که در مرکز آمریکای جنوبی قرار دارد. این کشور منابع غنی طبیعی دارد و قلع، طلا و جواهرات از جمله اقلام صادراتی آن است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل