ضرورت گام نهادن قوی در عرصه علم و دانش

 سورنا ستاری در نخستین جلسه کارگروه برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان که با حضور وزرای نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و نمایندگانی از وزارتخانه‌های بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی و علوم، ‌تحقیقات و فناوری برگزار شد با بیان اینکه هم اکنون دنیا در بحث صنعت، تغییرات گسترده ای کرده است، گفت: مقوله علم و دانش مقوله ای است که با تخصیص پول کم می توان ارزش افزوده بالایی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال یاددهی کارآفرینی و سرمایه گذارهای ما به این مهم توجه چندانی ندارند، اظهار داشت: برای رسیدن به آینده ای روشن چاره ای جز گام نهادن قوی درعرصه علم و دانش نداریم و نمی توان تنها با تکیه بر اقتصاد نفتی به این مهم دست یافت.

تربیت نیروی انسانی مولد در برنامه اقتصاد دانش بنیان

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی افزود: برنامه توسعه اقتصاد دانش بنیان یکی از برنامه هایی که دراین سیاستها مورد توجه قرار گرفت و این کارگروه به همین منظور تشکیل شد.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد مبتنی بر دانش با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی درست و هدفمند تصریح کرد:‌ با نگاهی به وضعیت موجود و توجه به برنامه ها،‌هدف گذاریها و الزامات می‌توان در مسیر و حرکت مناسب گام برداشت و با سرعت بیشتری به پیش رفت.

نعمت زاده در ادامه با اشاره به ضرورت داشتن مکانیزم مشخص خاطر نشان کرد: اقتصاد دانش بنیان یعنی خلق روش،‌ابزار ، ‌منابع و مسیر مناسب که در این بین باید به تربیت نیروهای انسانی مولد بپردازیم.

پایین آوردن هزینه های برای تولید دانش و فناوری

در ادامه این نشست، حمید چیت چیان وزیر نیرو ،‌ توجه به عوامل موثری که موجب شده تا جایگاه کشور در رتبه اقتصاد دانش بنیان پایین باشد حائز اهمیت خواند و گفت:‌ با شناخت اصلی ترین عوامل و ارائه راهکارهای لازم می توان به درک درستی از جایگاه کشور دراین زمینه رسید از این رو تمرکز بر عواملی که بیشترین اثرگذاری را خواهند داشت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اولین علت درباره اینکه چرا اقتصاد دانش بنیان نمی‌تواند در کشور درست پا بگیرد ،انحراف از قیمتهای صحیح است چرا که در شرایط کنونی برای عوامل تولید، قیمتهای واقعی را مشخص نکردیم.

چیت چیان اظهار کرد: در حال حاضر هزینه های تولید دانش و فناوری در کشور بالاست و ما باید تلاش کنیم تا در کنار پایین آوردن این هزینه ها ،‌به توسعه بیشتر در بازارهای صادراتی بیندیشیم.

وی آموزش های مهارتی در توسعه علم و دانش را مورد تاکید قرار داد و آن را در راستای ایجاد جهش اقتصاد دانش بنیان مهم ارزیابی کرد.

ضرورت موفقیت عملی برنامه ها

در ادامه این جلسه محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: در دنیای امروز برنامه هایی موفق هستند که در عمل نیز موفق باشند. در حال حاضر اصطلاح دانش بنیان در کلام آورده می شود اما در عمل آن چیزی که باید اتفاق بیفتد را کمتر دیده ایم.

واعظی تصریح کرد: برای دستیابی به موفقیت باید براساس اقتصاد بین المللی ،‌اقتصاد ملی را رقم بزنیم و این کار در ابتدا از طریق مطالعه و استفاده از تجربیات داخلی و خارجی میسر است و می توان به راحتی از آن بهره برد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  تاکید کرد:‌باید برداشت خود را از اقتصاد دانش بنیان مشخص کنیم و در صورتی که نیاز به تعیین یا احصاء شاخص ها و ملاک هایی در این خصوص هستیم آنها را تدوین کنیم.

وی اضافه کرد: ‌اهمیت دادن به مقوله علم و دانش نیز فی نفسه موضوعی است که می تواند در کاهش زمان دستیابی ما به اهداف و مدیریت دقیق تر، ما را همراهی کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا