نقشه برداری از بزرگترین آتشفشان جهان

 گروهی از دانشمندان زمین شناس به سرپرستی ویلیام ساگر از دانشگاه هوستون خود را به آبهای شرق سواحل ژاپن و جایی در اقیانوس آرام رساندند که آتشفشان عظیم و البته منقرض شده Tamu Massif در آن قرار دارد. این آتشفشان که نوک قله آن در عمق ۲ کیلومتری آب قرار دارد در عمق ۶.۴ کیلومتری اقیانوس واقع شده است و همواره برای دانشمندان زمین شناس از جذابیت برخوردار بوده است.

دانشمندانی که خود را به این نقطه رساندند شروع به نقشه برداری سه بعدی از آن کرده تا در نهایت نقشه کاملی از بزرگترین آتشفشان دنیا ارایه کنند. نکته جالب توجه این است که در اطراف این آتشفشان شمار زیادی از جانوران درنده اقیانوسی از جمله کوسه ها زندگی می کنند.

برآوردها نشان می دهد این آتشفشان وسعتی درحدود نیومکزیکو دارد.

قرار است در ماههای پیش رو اصلاحاتی در نقشه به دست آمده صورت گرفته و داده های آن به دقت آنالیز شود.

آتشفشان Tamu Massif در فاصله ۱۶۰۰ کیلومتری شرق ژاپن واقع شده و به گفته دانشمندان ساختار گنبد مانندی دارد که درازی آن به ۴۵۰ تا ۶۵۰ کیلومتر می رسد.

این آتشفشان ۵۰ بار بزرگتر از بزرگترین آتشفشان فعال حال حاضر جهانی یعنی Mauna Loa هاوایی است.

به گزاش مهر، تحقیقاتی توسط ساگر در سال ۲۰۱۳ انجام داد که نشان می دهد اوج گرفتن این آتشفشان و تبدیل شدن آن به عنوان بزرگترین آتشفشان جهان در پی بک بار فوران عظیم بوده است حال آنکه سایر آتشفشانهای شاخص جهان به واسطه چندین فوران بزرگ شکل گرفته اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا