800 طرح پژوهشی و فناورانه جهاد دانشگاهی در دست اجرا است

سینا پرس : به گزارش جهاد دانشگاهی، دکتر حمید امین اسماعیلی در نشست مشترک مسوولان جهاد دانشگاهی با رییس صندوق حمایت از پژوهشگران وفناوران کشور اظهار امیدواری کرد که این جلسه مقدمه ای برای نحوه ارتباط و همکاری سازمان یافته و مناسب تر بین این دو مجموعه باشد تا گام های محکمی برای توسعه علم و فناوری در کشور برداشته شود.
وی با اشاره به اینکه صندوق های توسعه ای یکی از ابزارهای مهم توسعه علم و فناوری در تمام دنیاست، اما ما در کشور کمی دیر کار این صندوق را آغاز کردیم اظهار کرد: امید است در تدوین برنامه ششم توسعه مسوولان توجه لازم را به این صندوق نشان دهند.
معاون پژوهشی جهاددانشگاهی اظهارکرد: از مجموع طرحهای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تنها 9 طرح جهاد مورد حمایت قرار گرفته و 5 طرح نیز در مرحله داوری است و از 30 کرسی صندوق نیز که به دانشمندان اعطا می شود یک کرسی به جهاددانشگاهی داده شده است.

** باید موانع تولید و پیشرفت علم و فناوری برطرف شود 
رییس جهاددانشگاهی همچنین در این نشست گفت: ما نیاز داریم بحث تولید و تسهیل علم و فناوری سرعت بیشتری به خود بگیرد و موانع بر طرف شود.
دکتر حمیدرضا طیبی اظهار کرد: نظام علم و فناوری کشور به خوبی اجرایی نمی شود؛ یعنی تولید علم راحت تبدیل به ثروت نمی شود یا بیشتر توجه به تولید علم است. 
طیبی با بیان اینکه پژوهش کاربردی و تجاری سازی از مهمترین اهداف جهاددانشگاهی است ، گفت: در راستای تسهیل کردن فعالیت ها و سهم جهاد در تحقق این اهداف، سندی را با عنوان «جایگاه جهاد دانشگاهی در افق 1404» تدوین شده و برای این اهداف شاخص عددی قرار دادیم.رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: پژوهش باید در کشور مأموریت محور باشد تا ایجاد ثروت کند.
وی با اشاره به حمایت های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران، ابراز امیدواری کرد که در قالب امضای تفاهم نامه همکاری میان این صندوق با جهاد دانشگاهی، فصل جدیدی در فعالیت های جهاد ایجاد شود.

** جهاد دانشگاهی توانست تحولی در حوزه تحقیقات به وجود آورد
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران وفناوران کشور اظهار کرد: جهاددانشگاهی نوعی نوآوری بود که شرایط ایستا را تغییر داد وتوانست تحولی را درحوزه تحقیقات و ارتباط صنعت و دانشگاه به وجود بیاورد.
دکتر نصرت الله ضرغام با اشاره به اینکه رشد کمی آموزش عالی در کشور خوب است و زمان آن رسیده است به کیفیت توجه شود، افزود: نیاز است زمینه را برای ارتقای شاخص ها به استاندارد جهانی فراهم کنیم و تربیت نیروی انسانی با یک برنامه راهبردی و نگاهی به حال و آینده و نیاز منطقه باشد. 
وی اظهار کرد: از ابتدای انقلاب مسأله ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح شد اما هنوز این هدف محقق نشده و این ارتباط را نتوانسته ایم به وجود اوریم.
ضرغام اظهار کرد: برای استفاده از تمام ظرفیت های کشور باید از شیوه های مختلف مانند کرسی پژوهی استفاده کنیم.
نشست مشترک دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و نصرت الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با حضور دکتر امین اسماعیلی معاون پژوهشی جهاددانشگاهی و برخی مدیران جهاددانشگاهی در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار و تفاهم نامه امضا شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا