نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابتکار بر ضرورت ایجاد سیستم حسابرسی آب برای دریاچه ارومیه تاکید کرد

'معصومه ابتکار' در نشست هماهنگی اقدامات و پیگیری مشکلات با ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه افزود: تاسیس مرکز هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه ارومیه یکی از راهکارهای مهم برای بهره وری بیشتر از امکانات و دستاوردهای پژوهشی، همچنین کاربردی کردن فعالیت های این حوزه، پایش مخاطرات طبیعی و پژوهش و ارتقای دانش و آگاهی در خصوص دریاچه ارومیه است.

وی اظهار کرد: این مرکز باید امکان حضور و فعالیت تمام مراکز دانشگاهی، اساتید، متخصصان، کارشناسان و حتی سمن های این حوزه را فراهم کند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پایش و آینده پژوهی ایجاد فرصتی برای استفاده از تجربیات و دانش کسب شده در مسیر احیای دریاچه ارومیه برای سایر تالاب ها و دریاچه های کشور است.
همچنین 'عیسی کلانتری' رییس ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه هدف از این نشست را توانمند سازی ادارات کل محیط زیست استان های مرتبط برای انجام وظایف قانونی در برنامه ملی احیای دریاچه ارومیه از طریق رفع مشکلات و چالش های انسانی و اعتباری برشمرد.
کلانتری تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ برخورداری از جایگاه نظارتی و حاکمیتی باید مطالباتی جدی از سایر دستگاه ها و نهادهای اجرایی دخیل در امر احیای دریاچه ارومیه همچون وزارت جهاد کشاورزی، نیرو و استانداری ها داشته باشد.
وی افزود: ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه آمادگی دارد تا از طریق رفع موانع انسانی و اعتباری به سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ جایگاه مالکیتی خود بر دریاچه ارومیه یاری رساند.
رئیس ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه یکی دیگر از خواسته های ستاد از سازمان حفاظت محیط زیست را مراقبت از بخش غیر قابل احیای دریاچه ارومیه در مقابل تعدی ها و زمین خواری ها دانست.
این جلسه با توجه به ضرورت هماهنگی بین دو نهاد و اهمیت به مسائل زیست محیطی دریاچه ارومیه تشکیل و مباحث مربوط به اعتبارات و تامین آن، ضرورت تجمیع داده ها، لزوم پیگیری حق آبه دریاچه ارومیه با تاکید بر ایجاد سیستم حسابرسی آب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
همچنین مدیران کل محیط زیست دو استان آذربایجان غربی و شرقی به ارائه گزارش فعالیت های خود برای احیای دریاچه ارومیه پرداختند.
نشت مشترک هماهنگی اقدامات اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و عیسی کلانتری رئیس ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه و پرویز آراسته و حمید قاسمی مدیران کل محیط زیست استان های آذربایجان غربی و شرقی برگزار شد.
*** دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور است و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود. عمیق ترین نقطه آن 16 متر است.
این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب 26 پیشنهاد در قالب مصوبه ای تلاش می کند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل