نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از تجربیات دیگر کشورها در زمینه تولید محصولات تراریخته

بحث تولید و مصرف محصولات تراریخته یکی از چالش‌های اساسی در زمینه سلامت غذا در جهان است. از یک‌سو نیاز به تولید ارقام پر محصول و مقاوم برای تأمین نیازهای غذایی رو به افزایش انسان‌ها احساس می‌شود و از سوی دیگر نگرانی‌هایی بابت تهدید سلامت شهروندان با مصرف این محصولات وجود دارد. هر دو نظریه مطرح‌شده پیرامون تولید محصولات تراریخته موافقان و مخالفانی دارد و همین مسئله اتخاذ یک تصمیم قاطع در این زمینه را دشوار می‌سازد.

احمد آریایی نژاد؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: علم یک شمشیر دولبه است که می‌توان از آن در جهت مثبت یا منفی استفاده کرد. این‌که ما بدون انجام مطالعات کافی و پژوهش‌های میدانی بگوییم یک محصولی خوب یا بد است، برای افراد علمی خیلی پسندیده نیست؛ بنابراین افرادی که درباره سلامت محصولات تراریخته و به عبارتی درباره تأیید یا تکذیب سلامت این محصولات ادعاهایی را مطرح می‌کنند باید دلایل علمی خود را ارائه کنند تا به‌قول‌معروف ادعای آن‌ها محکمه‌پسند باشد.

وی افزود: با این وجود گاهی نیاز است گندمی مقاوم به کم‌آبی، مقاوم به سرما یا مقاوم به آفت سن تولید شود؛ اما این کار باید به‌گونه‌ای انجام شود که به‌ سلامت مردم آسیبی نرسد. باید این موضوعات را در نظر گرفت تا به‌این‌ترتیب اصلاح ژنتیکی به جهشی منجر نشود که سلامت جامعه را تهدید کند. وقتی می‌گوییم علم شمشیر دو لبه است یعنی باید از هر جهت مراقبت‌های لازم انجام شود و هدف این نباشد که بخواهیم با درست کردن یک مشکل در سوی دیگر مشکل جدیدی ایجاد شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تجربیاتی که تاکنون در این زمینه به‌دست‌آمده نشان داده که اقداماتی از این دست به نفع بشر بوده است و تلاش شده با در نظر گرفتن شرایط، به حل بحران غذا در دنیا کمک شود. ما چنین کارهایی را به فال نیک می‌گیریم و فکر می‌کنیم مسئولان وزارت جهاد کشاورزی آن‌قدر تعهد دارند که در تولید این محصولات، حتی در مظان اتهام هم قرار نگیرند چه برسد به این‌که به‌ سلامت مردم آسیب وارد شود.

آریایی نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا ممنوع کردن تولید محصولات تراریخته در برخی کشورها می‌تواند در بحث تولید این محصولات در داخل کشور مؤثر باشد، گفت: آن‌ها دلایل خود را دارند ضمن این‌که این ممنوعیت در مورد محصولات خودشان است. ما نمی‌توانیم آن را به‌عنوان الگوی خود قلمداد کرده و از آن‌ها تبعیت کنیم؛ اما می‌توانیم از تجربیات دیگر کشورها در این زمینه بهره بگیریم و دلایل آن‌ها برای ممنوعیت این محصولات را بررسی کنیم.

وی با اشاره به انتقاداتی مبنی بر تعجیل وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید محصولات تراریخته و نیاز به بررسی‌های علمی بیشتر، خاطرنشان کرد: هر بررسی علمی از نظر کمی و کیفی تابع اصول مشخصی است. اگر مطابق اصول علمی پیش برویم بدون تردید نتیجه خوبی می‌گیریم. برای این‌که به این نتیجه برسیم وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه زود تصمیم‌گیری کرده است نیز باید به دلایل علمی بسنده کنیم. هر مطالعه علمی تابع مدت‌زمان مشخص و دفعات تکرار معینی است و بر این اساس می‌توانیم مطمئن شویم پاسخی که در مراحل اول گرفته‌ایم، درست بوده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برگزاری جلساتی در کمیسیون بهداشت با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باهدف تصمیم‌گیری درباره تولید محصولات تراریخته عنوان کرد: حداقل می‌توانم بگویم در ماه‌های اخیر با مسئولان این وزارتخانه جلسه‌ای نداشته‌ایم؛ اما اگر اطلاعاتی از مراجع مربوطه به ما برسد که ما را به بررسی موضوع ملزم کند، حتما یکی از دستگاه هایی که باید در زمینه سلامت غذا جوابگو باشد، وزارت جهاد کشاورزی است. به هرحال این وظیفه ما است که از مسوولان مربوطه بخواهیم در این زمینه پاسخگو باشند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل