نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

معیار تصمیم‌گیری در مورد محصولات تراریخته یافته‌های علمی و پژوهشی است

محمدتقی توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیناپرس با تأکید بر لزوم ممانعت از ورود محصولات تراریخته خارجی به کشور گفت: بعضی محصولات کشاورزی به‌منظور افزایش راندمان تولید مورد اصلاح ژنتیکی قرار می‌گیرند که به آن‌ها محصولات تراریخته می‌گویند. اگر این کار به شیوه‌ای کنترل‌شده و بر اساس تحقیقات انجام شود- به‌گونه‌ای که ضرر و زیانی از نظر تغییر ماهیت نداشته باشد- مشکلی در این زمینه وجود ندارد و می‌توانیم نسبت به تولید این گروه از محصولات در داخل کشور اقدام کنیم؛ اما درزمینه واردات باید دقت کرد به سمت استفاده از محصولات تراریخته خارجی نرویم چراکه کارشناسان و مسئولان سازمان غذا و دارو این موضوع را تأیید نمی‌کنند.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: در بسیاری از کشورهای خارجی به‌ویژه کشورهای غربی از محصولات تراریخته استفاده نمی‌شود. دلیل این امر سرطان‌زا بودن این محصولات و عواقب و هزینه‌هایی است که در اثر جهش ژنی برای سلامت انسان‌ها به وجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این محصولات باید با انجام بررسی‌های لازم و نیز اعمال قرنطینه به‌ویژه در مورد محصولات وارداتی انجام شود. در مواردی که از مواد شیمیایی در تولید این محصولات استفاده‌شده است باید با احتیاط بیشتری عمل کرد.

توکلی ادامه داد: بنابراین ما به‌هیچ‌وجه استفاده از محصولات تراریخته خارجی را توصیه نمی‌کنیم. در داخل هم اگر قرار است این محصولات تولید شود باید تحقیقات و بررسی‌های لازم در این زمینه انجام شود. در حقیقت لازم است تولید محصولات تراریخته با نظر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و باهدف افزایش راندمان محصولات انجام شود.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: حتما باید پس از انجام تحقیقات کافی و اطمینان از نتایج به‌دست‌آمده، درباره تولید یا عدم تولید این محصولات تصمیم گرفت چراکه ممکن است استفاده از این محصولات برای سلامت افراد تبعات و پیامدهایی را به همراه داشته باشد. حتی ممکن است استفاده از این محصولات به‌عنوان خوراک دام برای برخی حیوانات که انسان‌ها به‌طور غیرمستقیم از آن‌ها استفاده می‌کنند نیز زیان‌آور باشد. پس معیار تصمیم‌گیری درباره این محصولات، یافته‌های علمی و پژوهشی است که باید به تأیید متولیان امر برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش منابع آب کشور و تلفات بالای آب در بخش کشاورزی، اصلاح ژنتیکی محصولات کشاورزی تا چه اندازه می‌تواند در کاهش مصرف آب مؤثر باشد، گفت: اگر اصلاح ژنتیک با هدف افزایش راندمان انجام شود، به بهره‌وری آب منجر می‌شود. چنانچه ابهامات پیرامون سلامت این محصولات با انجام تحقیقات مرتفع شود و سالم بودن این محصولات مورد تأیید قرار گیرد، بدون تردید این کار می‌تواند در افزایش بهره‌وری و راندمان آب در بخش کشاورزی مؤثر باشد و شاید بتوان گفت به‌نوعی موجب مدیریت آب می‌شود. این نماینده مجلس اظهار کرد: وقتی یک‌گونه برنج به‌عنوان محصول تراریخته تولید می‌شود یکی از اهداف اصلی، افزایش تولید است، یعنی با مصرف آب کمتر، تولید بیشتر می‌شود؛ بنابراین با تولید محصولات تراریخته مصرف آب نیز کنترل می‌شود.

توکلی با اشاره به نگرانی‌هایی که درزمینه واردات محصولات تراریخته خارجی به کشور وجود دارد، عنوان کرد: بخشی از این نگرانی‌ها به دلیل سوءاستفاده واردکنندگان است چراکه حتما تولید این محصولات ارزان‌تر تمام می‌شود بنابراین سود بیشتری نصیب آن‌ها می‌کند. علاوه بر این بی‌توجهی دستگاه‌های مسئول نیز مزید بر علت است. هر کالایی که وارد می‌شود باید استاندارد لازم را داشته باشد و از سوی مراجع رسمی مورد تأیید قرار گیرد.

وی در پایان تأکید کرد: باید نظارت بر واردات محصولات کشاورزی دقیق‌تر و حساب‌شده‌تر باشد. در زمینه تولید محصولات کشاورزی نیز باید با برنامه‌ریزی و بر اساس سیاست‌های کشور عمل کرد.

 

 

   

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل