تاکنون مدرک معتبری در رد یا تأیید سلامت محصولات تراریخته ارایه نشده است

علی ایرانپور در گفت‌وگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به ابهامات موجود در مورد سلامت محصولات تراریخته، گفت: بحث تولید محصولات تراریخته چندین سال است که در کشور مطرح است و از زمان دولت قبل تا امروز ادامه دارد. تا این لحظه هیچ سند و مدرک معتبری در رد یا تأیید سلامت این محصولات ارایه نشده است. به نظر می‌رسد طرح‌هایی که درزمینه تولید این محصولات عنوان‌شده بیشتر در حد شعار بوده و اقدام عملی چندانی در این ارتباط انجام‌نشده است. من فکر می‌کنم وزارت جهاد کشاورزی در دو سال گذشته نیز به همین شکل عمل کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: اگر قرار است درزمینه تولید محصولات تراریخته تصمیمی گرفته شود باید همه جوانب علمی، بهداشتی، صنعتی، اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفته‌شده و سپس تصمیم لازم در این مورد اتخاذ شود.

وی با اشاره به ممنوعیت تولید و استفاده از محصولات تراریخته در برخی کشورها تصریح کرد: به نظر می‌رسد کشورهایی که تولید و استفاده از محصولات تراریخته را ممنوع کرده‌اند تحقیقاتی در این زمینه داده انجام داده‌اند و پس از انجام آزمایش‌ها و پژوهش‌های گسترده، در راستای تأمین منافع ملی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان این ممنوعیت را اعمال کرده‌اند. من معتقدم حتی اگر هیچ دلیل دیگری وجود نداشته باشد فقط به این دلیل که چندین کشور درزمینه ممنوعیت تولید و استفاده از محصولات تراریخته اقداماتی انجام داده‌اند، باید زنگ خطری را احساس و محتاطانه‌تر عمل کنیم. البته به این معنی نیست که اصلا به سمت محصولات تراریخته نرویم اما بدون تردید باید با تحقیق و پژوهش به سراغ این محصولات برویم به‌گونه‌ای که بعدا بتوانیم از عملکرد خود در این زمینه دفاع کنیم.

ایرانپور در ادامه اظهار کرد: بحث محصولات تراریخته باید در اولویت‌های بعدی وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد چراکه در بخش کشاورزی موضوعات مهم‌تری وجود دارد که می‌تواند این بخش را متحول کند و به یک تحول اقتصادی منجر شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا پژوهش‌هایی که تاکنون انجام‌شده، نتایج مشخصی دربرداشته است گفت: بخشی از پژوهش‌هایی که انجام‌شده است، نتایجی در تأیید این محصولات ارایه کرده و بخشی هم در رد این محصولات نتایجی را به همراه داشته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد این پژوهش‌ها مبنای علمی و کارشناسی دقیقی نداشته است. امیدواریم هم‌ مرکز پژوهش‌های مجلس و هم مراکز علمی و دانشگاهی به این بحث ورود پیدا کنند و مسئولان کشور را در اتخاذ تصمیم مناسب یاری رسانند.

وی با اشاره به اهتمام مجلس نسبت به موضوع تولید محصولات کشاورزی ارگانیک، خاطرنشان کرد: وزیر محترم جهاد کشاورزی وعده دادند حداکثر پیگیری و تعامل را برای حمایت از تولید محصولات ارگانیک داشته باشند. توسعه محصولات ارگانیک راهکاری است که باعث کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی می‌شود.

ایرانپور افزود: در برنامه پنجم توسعه به‌منظور گسترش تولید محصولات ارگانیک، چشم‌اندازی برای وزارتخانه پیش‌بینی‌شده است که متأسفانه تا امروز به اهداف مشخص‌شده دست پیدا نکرده‌ایم. اگر به دنبال سلامت مردم هستیم باید به سمت توسعه محصولات ارگانیک حرکت کنیم. محصولات ارگانیک از ورود سموم و فلزات سنگین به داخل بدن انسان‌ها جلوگیری می‌کند و مانع بروز انواع مختلف بیماری‌ها می‌شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا