ارائه نرم‌افزار پایش خوردگی در پالایشگاه‌های نفت توسط محققان کشور

دکتر جابر نشاطی در گفت‌وگو با ایسنا، تولید این نرم‌افزار را به منظور بررسی ریسک خطوط انتقال نفت و گاز دانست و افزود: این نرم‌افزار، خطوط لوله انتقال را هر 5 تا 10 کیلومتر بخش‌بندی و برای هر بخش اقدام به محاسبه ریسک می‌کند.

وی ریسک محاسبه شده از سوی این نرم‌افزار را شامل تهدیدات داخلی و خارجی خطوط لوله انتقال دانست که می‌تواند مناطق مختلف مسکونی و صنعتی را تهدید کند.نشاطی، با اشاره به عملکرد این نرم‌افزار در خصوص محاسبه ریسک، خاطرنشان کرد: داده‌های مرتبط با خطوط انتقال از کارفرما دریافت و این داده‌ها به نرم افزار ارائه می‌شود و این نرم افزار با استفاده از این داده‌ها قادر به محاسبه ریسک برای هر بخش است.

رییس پژوهشکده حفاظت صنعتی یادآور شد: با استفاده از این نرم‌افزار همچنین می‌توانیم اعلام کنیم که کدام نقطه خطوط انتقال دارای بالاترین میزان ریسک است و متعاقب آن به کارفرمایان تعداد دفعات مورد نیاز برای بازرسی‌ از خطوط انتقال را اعلام می‌کنیم.

وی با تاکید بر این که این نرم افزار در راستای کاهش ریسک ناشی از خوردگی در صنعت نفت و گاز ارائه شده است، ادامه داد: بسیاری از خسارات جانی در پالایشگاه‌ها ناشی از خوردگی است که این نرم افزار می‌تواند در جهت کاهش ریسک خوردگی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

نشاطی، به ضریب اطمینان داده‌های این نرم افزار اشاره کرد و افزود: این نرم‌افزار بر اساس استانداردها پیاده‌سازی شده و از این رو داده‌های آن دارای ضریب بالای اطمینان است.وی از اجرای پایلوت این نرم‌افزار در یکی از خطوط انتقال خبر داد.

رییس پژوهشکده حفاظت صنعتی پژوهشگاه صنعت نفت، عرضه نرم افزار پایش خوردگی را از دیگر دستاوردهای محققان این پژوهشکده نام برد و خاطرنشان کرد: با استفاده از این نرم افزار قادر به رصد و پایش خوردگی در خطوط انتقال هستیم. نشاطی یادآور شد: این نرم‌افزار در سه پالایشگاه بندر عباس، گاز پارسیان و بیستون کرمانشاه به بهره برداری رسیده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا