سیستم پانکراس مصنوعی نویدبخش درمان دیابت در آینده

به گزارش ایرنا از تک تایمز، پژوهشگران در این مطالعه فناوری پانکراس مصنوعی را با پیوند خوشه های سلولی لانگرهاس ترکیب کردند. این سلول ها واحد کاری اصلی در پانکراس و مسئول تولید انسولین هستند. در افراد مبتلا به دیابت نوع یک، پانکراس انسولین کافی و یا اصلا انسولین تولید نمی کند. دکتر 'گرگوری فورلنزا' محقق دانشگاه کلرادو گفت: استفاده از پانکراس مصنوعی مکانیکی در بیماران پس از پیوند سلول های لانگرهاس، به سلول های پیوندی کمک می کند تا مدت بیشتری زنده بمانند و انسولین بیشتری برای مدت زمانی طولانی تری تولید کنند.

برای این مطالعه که مشروح آن در مجله American Journal of Transplantation منتشر شد، 14 بیمار تحت عمل جراحی پیوند پانکراس مصنوعی قرار گرفتند. محققان متوجه شدند که استفاده از یک پمپ انسولین مدار بسته بهتر از تکیه بر تزریق های روزانه انسولین برای حفظ سطح گلوکز خون است، زیرا این پمپ داخلی انسولین مورد نیاز بدن را براساس 'اطلاعات بازخوردی مستمر' حاصل از سنجش منظم سطح قند خون بدن تزریق می کند.
محققان امیدوارند که ترکیب این فناوری ها، در آینده به طیف وسیعی از بیماران از جمله بیماران دیابتی کمک کند.
دیابت وضعیتی است که در آن، انسولین تولیدی از پانکراس، به میزان کافی در بدن وجود ندارد. انسولین گلوکز را برای تولید انرژی به سلول های بدن می رساند. هنگامی که انسولین اصلا و یا به کفایت وجود نداشته باشد، سلول ها برای تولید انرژی به گلوکز دسترسی ندارند و گلوکز هم در خون باقی می ماند که موجب افزایش قند خون می شود.