نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امکان شکل گیری دریاچه در مریخ عصر حاضر

به واسطه وجود اتمسفر کم فشار در مریخ، حتی مقادیر اندک آب در سطح این سیاره نیز به سرعت تبخیر می شود اما حالا مطالعه ای انجام شده که نشان می دهد آبی که در لایه های زیرین سطح این سیاره وجود دارد قابلیت جمع شدن و شکل گیری دریاچه در مریخ را دارد. بر اساس این مطالعه دریاچه های بزرگتر شانس آن را دارند که برای حداقل یک سال در سطح مریخ باقی بمانند.

مطالعه جدید دانشمندان نشان می دهد اگرچه مریخ محیطی سرد و خشن دارد اما امکان شکل گیری دریاچه هایی در سطح آن در حال حاضر وجود دارد.

محققان انستیتو علوم سیاره ای در آریزونا معتقدند که در وجود آب در گذشته مریخ هیچ شکی نیست اما نکته جالب توجه این است که با توجه به شرایط فعلی این سیاره که برای وجود آب در آن خشن به نظر می آید آیا همچنان می توان به این موضوع فکر کرد؟

آنها شبیه سازی جالب توجهی در این خصوص انجام داده تا متوجه شوند که آیا آب مایع قابلیت باقی ماندن در سطح مریخ و شکل دادن دریاچه هایی را دارند یا نه؟

میلیاردها سال پیش مریخ از اتمسفر ضخیمی برخوردار بود و سطح آن نیز گرمتر از آنچه که امروز تصور می شود. در این شرایط جغرافیایی آب زیادی در آن وجود داشته است. اما این سیاره بخش زیادی از هوای خود را در میلیاردها سال قبل از دست داده و در نتیجه بسیار سرد و خشک شده است.

در حال حاضر دمای سطح مریخ تا منهای 60 درجه سلسیوس نیز کاهش می یابد. از آن گذشته فشار سطح این سیاره پایین بوده و در نتیجه ذرات ریز آب آن به سرعت تبدیل به گاز می شوند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل