اکرم قدیمی در خصوص وضعیت علمی در کشور گفت: کشور ما از نظر تولید علم در سطح خوبی از جهان قرار دارد، اما متاسفانه تولیدات علمی ما، علمی نیست که برای کشور کاربرد داشته باشد و فقط باعث افزایش حجم مقالات میشود.
وی با بیان اینکه در واقع مشکل کشورهایی مانند ایران این است که دانشآموختگان نمیتوانند علم خود را در زندگی و جامعه کاربردی کنند، افزود: ترویج علم موضوعی است که کمک می کند بتوانیم از علم تولیدی خود در جامعه استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه ایران با وجود ۵ میلیون دانشجو هنوز رفتارهای علمی از خود نشان نداده است، گفت: در واقع آموزش باید به گونه ای باشد که نوع کاربرد و استفاده آن راهم یاد گرفته باشیم.
رئیس انجمن ترویج علم با بیان اینکه ترویج و تولید علم دو بال یاری دهنده یکدیگر هستند، اظهارداشت: مهمترین کار علم این است که موضوع را در سطح جامعه بررسی و به عمومیسازی آن کمک کند ولی متاسفانه بحث ترویج علم هنوز حلقه ای مفقوده است که برای ایجاد آن، حمایت های مالی و آموزشی انجام نمیشود.
به گفته وی، در حالی که اگر ترویج را همانند تولید جدی بگیریم میتوانیم تحولات خوبی را در زمینه تولید و تفکرات علمی مشاهده کنیم. ترویج علم همان تغییر تفکرات و بینش علمی است.
قدیمی با اشاره به اینکه جایزه مصطفی(ص)، جایزه ای برای ترغیب و تشویق علم در جهان اسلام است، گفت: میتوان برنامههایی همچون جایزه مصطفی(ص) را پایهگذار خوبی در سطح علمی دید اما تاثیرگذاری این جایزه علمی نیازمند تداوم و پشتوانه محتوایی است و باید برای تداوم این جایزه به طور مستمر تدابیری سنجیده شود.
به گفته وی، همچنین جایزه مصطفی(ص) بستر مناسبی برای محققان و دانشمندان جهان اسلامی مهیا میکند و میتواند نهادها و نهضتهای علمی را شکل دهند اما متاسفانه این برنامه هر دوسال یکبار انجام میشود در صورتی که ما نیازمند برنامههای علمی در تمام طول سال هستیم تا بتوانیم اندیشهها و اندوختههای علمی خود را با هم به اشتراک بگذاریم.
به گزارش مهر،قدیمی با بیان اینکه پیشنهاد میکنم در دوره های بعدی جایزه مصطفی تلاش شود نوعی ارتباط قبل از برگزاری برنامه با سازمانها و نهادهای مربوطه ایجاد شود، گفت: این هماهنگی و همکاری ها میتواند وحدت و موفقیت بیشتری را ایجاد کند تا بتوانیم قدمی مثبت در عرصه علم برداریم.
No tags for this post.