ساخت لیزرهای صنعتی 1800 وات در ایران

درحال حاضر فناوری لیزر، آن دسته از فناوری های پیشرفته دنیا به شمار می رود که در ایران و جهان مورد توجه جدی قرار گرفته است.محققان در مرکز علوم و فنون لیزر ایران توانسته اند در بالاترین سطح، توانمندی خود را نشان دهند. یکی از مهم ترین تولیدات این مرکز، " لیزر دیسک 1800 وات صنعتی"  است.

ساخت این لیزرمی تواند گام مهمی در راه توسعه زیرساخت های صنعتی و پژوهشی کشور تلقی شود.بر اساس این گزارش، لیزر دیسک نازک با حداکثر توان خروجی 1800 وات قابلیت استفاده  در صنایع مختلفی  به عنوان ابزار برش، ابزار جوش با قابلیت جوشکاری در فلزات متنوع و همچنین سخت کاری آلیاژهای مختلف را دارد.

 

لیزر دیسک نازک با حداکثر توان خروجی 1800 وات به عنوان یک لیزر حالت جامد پرتوان در مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران طراحی و ساخته شد.

این لیزر دیسک پرتوان دارای طول موج پمپاژ940 و طول موج خروجی 1030نانومتراست. همچنین قطر لکه خروجی این دستگاه لیزری 12 میلی متر، حداکثر توان متوسط خروجی آن 1800 وات  و حداقل توان متوسط خروجی 100 وات است.

گفتنی است، وزن لیزر دیسک 1800 وات صنعتی 750 کیلوگرم است،  و به فضای مورد دوازده مترمکعبی نیاز دارد.از آنجایی که دستگاههای لیزری از کشورهای خارجی وارد کشور نمی شود، محققان به فکر ساخت دستگاه لیزری با توان 1800 وات  افتادند و توانستند با کسب دانش فنی ساخت آن ،این نوع لیزرها را در کشور بومی کنند. همچنین همه مراحل ساخت دستگاه در کشور صورت گرفته است.

ساخت دیسک، آیینه ، خنک کننده و قسمت های الکترونیک دستگاه لیزر1800 وات نیز توسط محققان و مهندسان ایرانی بوده است.از این دستگاه برای برش کاری و یا جوشکاری استفاده می شود که در ساخت قطعات کشتی، هواپیما و یا خودرو کاربردی است. 

دستگاههای مختلف لیزری  با توان های متفاوتی در مرکز علوم و فنون لیزر ساخته شده که هرکدام از اینها توانایی برش انواع الیاژ های مختلف را دارند که کاربردهای گوناگونی نیز دارند.زمانی که  توان دستگاه لیزری بالا می رود ضخامت دستگاه برای برش قطعات نیز بالا می رود.

قابل ذکر است که دستگاه لیزر دیسک 1800 وات، صنعتی شده است.برای ساخت این دستگاه، سه الی چهارسال زمان برده است.قدرت این دستگاه از دستگاههایی که تا کنون در این مرکز ساخته شده ، بالاتر است.

هرلیزری کاربرد خاص خود را دارد و وقتی برش کاری ظریف نیاز باشد، احتیاجی به این دستگاه نیست و زمانیکه  الیاژ عمیق تر می شود نیاز به قدرت بالایی از جمله دستگاه لیزر دیسکی، 1800 واتی  با قدرت بالاتری دارد. پیش بینی شده که قیمت لیزر دیسک نازک با حداکثر توان خروجی 1800 وات  حدود یک میلیارد تومان باشد.

لازم به ذکر است، مخاطب این صنعت، کارخانجات کشتی سازی ، هواپیما سازی، خودرو سازی، ، توربین سازی(برای پره های توربین های نیروگاهها برق که نیاز به  سخت کاری دارند)از لیزر دیسک 1800 وات استفاده می شود.

همچنین این دستگاه می تواند بهترین وسیله برای سخت کاری ها در برش کاری انواع آلیاژها باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا