نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تکثیر ژنتیکی شیر منقرض شده

در اوایل سال جاری میلادی ، بقایای جسد یخزده دو توله شیر غار نشین که در شرایط بسیار مناسبی باقی مانده بودند در در منطقه یاکوتای شمالی کشف شد . بافت ها و اندام داخلی این توله شیرها به خوبی حفظ شده اند و دانشمندان در تلاش برای بازسازی و تکثیر ژنتیکی این حیوان هستند .

در پی کشف بقایای منجمد شده نوعی شیر منقرض شده که به شیر غار نشین شهرت دارد ، تیمی از پژوهشگران و دانشمندان زیست شناس و متخصصین ژنتیک در منطقه یاکوتیا  Yakutia در سیبری در حال تلاش برای تکثیر ژنتیکی و احیا این گونه جانوری منقرض شده هستند . شیر غار نشین در حدود 10 تا 20 هزار سال پیش زندگی می کرده و پس از آن منقرض شده است . در همین زمینه آکادمی علوم روسیه در بیانیه ای رسمی اعلام کرد : ” در اوایل سال جاری میلادی ، بقایای جسد یخزده دو توله شیر غار نشین که در شرایط بسیار مناسبی باقی مانده بودند در در منطقه یاکوتای شمالی کشف شد . بافت ها و اندام داخلی این توله شیرها به خوبی حفظ شده اند و دانشمندان در تلاش برای بازسازی و تکثیر ژنتیکی این حیوان هستند . البته درباره نتیجه به دست آمده نمی توان اظهار نظر قطعی کرده و باید به مدت دو تا سه سال منتظر باقی ماند . در این پروژه مطالعاتی ، دانشمندانی از ژاپن ، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا مشارکت دارند .

در خاتمه لازم  به توضیح است که شیر غار نشین که در برخی منابع از آن با عنوان شیر اوراسیایی نیز یاد می شود ؛ از خانواده شیرها بوده و علاوه بر فسیل های به دست آمده از این جانور ، تصاویر متعددی از انسان های غار نشین در دوران پیش از تاریخ با نقش این جانور عظیم الجثه که سه متر درازا داشته و و در حدود 475 کیلوگرم بود ف کشف شده است . بر اساس شواهد فسیل های به دست آمده ، شیر غار نشین در دوره پلیستوسن زندگی می کرده و در اواخر همین دوره نیز منقرض شده است .

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

خروج از نسخه موبایل