نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سرد کردن آب با لیزر

به تازگی گروهی از محققان در دانشگاه واشنگتن در طی پژوهشی توانستن با لیزر مادون قرمز خاصی آب را به دمای معمولی حضور این مایع در محیط یخچالی برسانند. این پدیده بسیار جالب است زیرا بر اساس قوانین مرسوم علمی، زمانی که آب در معرض لیزر قرار می گیرد به گرم شدن بیش تر تمایل نشان خواهد داد.

کریستال، فوتون های نور را جذب کرده و سپس آنها را رها می کند؛ بنابراین فوتون های رها شده نسبت به زمانی که به آب تابانده شده بودند انرژی بیش تری پیدا خواهند کرد. به این ترتیب فوتون ها گرما را پراکنده و دور کرده و آب موجود در اطراف خود را سرد می کنند.

با این حال این گروه تحقیقاتی با استفاده از لیزر مادون قرمز و نانو کریستال برای اولین بار در دنیا توانستند این رفتار آب را به صورت معکوس اجرا کنند. آنها با استفاده از این روش موفق شدند تا آب مایع را تا 20 درجه سانتی گراد سرد کنند.

فرایند انجام این رخداد غیر معمول به این ترتیب بود که ابتدا کریستال، فوتون های نور را جذب کرده و سپس آنها را رها می کند؛ بنابراین فوتون های رها شده نسبت به زمانی که به آب تابانده شده بودند انرژی بیش تری پیدا خواهند کرد. به این ترتیب فوتون ها گرما را پراکنده و دور کرده و آب موجود در اطراف خود را سرد می کنند. این فرایند به نوعی مشابه فرایند خنک شدن بدن در هنگام روبرو شدن با آب است، در این شرایط، بدن انسان به واسطه حرارت مورد نیاز برای تبخیر آب، با کاهش دما روبرو می شود.

این کشف می تواند در شمار زیادی از فرایند های علمی مانند تقسیم سلولی و کارکردهای آنزیم ها به کار برده شود. برای مثال می توان از این روش بدون از بین بردن سلول ها به سرد کردن و آرام کردن تمام فرایندهای یاد شده پرداخت. همچنین می توان از این روش در ساخت لیزرهای ویژه ای برای بالا بردن دمای اجسام و ذوب کردن آنها استفاده کرد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل