نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

این حسگر خوردنی صدای بدن را ضبط می کند

پزشکان می توانند با گوش دادن ساده به بدن بیمار اطلاعات زیادی درباره وضعیت سلامت او به دست آورند. ضربان قلب و ضرباهنگ تنفس بازگو کننده واقعیت هایی نظیر تحت فشار قرار داشتن بیمار هستند.

اکنون محققانی از دانشگاه MIT حسگر قابل خوردنی ساخته اند که به پزشکان اجازه می دهد تا وضعیت سلامت عمومی و عملکرد اندام های حیاتی فرد را به طور منظم و پایدار زیر نظر قرار دهند.

اکنون محققانی از دانشگاه MIT حسگر قابل خوردنی ساخته اند که به پزشکان اجازه می دهد تا وضعیت سلامت عمومی و عملکرد اندام های حیاتی فرد را به طور منظم و پایدار زیر نظر قرار دهند.

زمانی که فرد این حسگر را می خورد پزشک امکان آن را پیدا می کند که به آنچه که در سیستم معده و روده بیمار می گذرد گوش داده و به تشخیص درستی از وضعیت او دست یابد.

پزشکان همواره از وسایل گوناگونی برای گوش دادن به صدای ضربان قلب و وضعیت تنفسی بیمار استفاده می کنند. حدود دو قرن است که مهمترین ابزار مورد استفاده در این خصوص گوشی پزشکی است اما در چند سال اخیر و به لطف توسعه مهندسی پزشکی ابزارهای دقیق تری ساخته شده که قابلیت اندازه گیری دقیق و مداوم سیگنالهای منتشر شده از بدن را دارند. همچنین حسگرهای متنوعی که به دست بیمار بسته می شوند تا فاکتورهای حیاتی او را زیر نظر قرار دهد از جمله این موارد است.

با این حال اکثر این سیستم ها موجب ایجاد تنشهای پوستی در بیمار می شود و حتی در برخی موارد نظیر بیمارانی که دچار سوختگی شده اند استفاده از آنها بسیار عذاب آور است. اما با فناوری جدیدی که توسط محققان دانشگاه MIT ارایه شده جایی برای چنین نگرانی های وجود نخواهد داشت.

این حسگر به اندازه یک بادام ابعاد داشته و مجهز به ریزمیکروفونهایی است که مشابه آن در تلفن های همراه هوشمند نیز دیده می شود. کل این مجموعه درون یک پوشش سیلیکنی قرار گرفته است. این حسگر صداهای ثبت شده در بدن بیمار را به رایانه ای مخصوص ارسال و در نهایت مورد استفاده پزشک قرار می گیرد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل