نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حسگر روباتیک جهشی برای جراحی

سال ها دانشمندان برای استفاده از تمامی امکاناتی که بتواند به آنها در جراحی کمک کند، تلاش کرده اند و با توجه به پیشرفت فناوری می توان انتظار داشت که استفاده از صنایع روباتیک در اتاق های جراحی می تواند به عنوان یک گزینه مطلوب برای بهبود کیفیت جراحی به کار گرفته شود.

تکنولوژی حال حاضر نیز به اندازه ای کوچک است که می تواند با سیستم های برش کوچک موجود به راحتی سازگار شود

البته در حال حاضر جراحی های روباتیک را بیشترمی توان در زمره داستان های علمی تخیلی به حساب آورد. مشکل اصلی در راه استفاده از این ماشین ها برای جراحی این است که این روبات ها دقیقا نمی توانند احساس لمس را برای خود تداعی کنند. آنها برای این کار نیازمند به مکانیزم های بسیار کوچکی هستند که با استفاده از این ساختارها بتوانند بهتر به لمس اطراف بپردازند.

در همین راستا محققان فعال در دانشگاه هاروارد حسگر جهشی (Pop up sensor) جدیدی را طراحی کرده اند که لایه لایه آن در صورت لزوم می تواند به ساختار مشابه با انگشت کوچکی تبدیل شده و در مواقع دیگر به عنوان یک حسگر سه بعدی خدمت کند. این طراحی بسیار حساس است زیرا نوع خاص حسگر نور به کار رفته در آن می تواند نیروهای بسیار کم را نیز شناسایی کند.

هم اکنون کاربرد اصلی این فناوری در روبات های جراح نخواهد بود و هدف اصلی آن ساخت کوچک تر و سخت تر کردن این حسگر است. با این حال تکنولوژی حال حاضر نیز به اندازه ای کوچک است که می تواند با سیستم های برش کوچک موجود که نمونه ای از آنها را در تصویر مشاهده می کنید، به راحتی سازگار شود. هم چنین لازم به ذکر است که یکی از مزایای این ابداع این است که این سازه برای تولید نیز بسیار ارزان است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل