ساختار دید در شب با کمک گرافن

دستگاه های تصویر برداری حرارتی مانند عینک های دید در شب همواره به پلیس، تیم جستجو و سربازان کمک شایانی کرده است. با استفاده از این دستگاه ها می توان وجود افراد را از پس دیوار ها و در تاریکی تشخیص داد. با این حال این دستگاه های حرارتی اغلب نیازمند به دستگاه های خنک کننده هستند که موجب سنگین شدن، بالا رفتن قیمت و کند شدن دستگاه می شوند.

این حسگر روزی می تواند در شیشه جلو اتوموبیل ها به کار برده شود به این ترتیب راننده می تواند با استفاده از آن دید خود را در شب افزایش دهد

هم اکنون محققان مرکز تحقیقاتی MIT با استفاده از ماده ای به نام گرافین موفق به ساخت تراشه ای شده اند که می تواند این مشکل را حل کند. لازم به ذکر است که گرافین ماده نیمه رسانایی است که 100 برابر محکم تر از فولاد تخمین زده شده است. بر اساس اظهارات تومال پالاسیوس به عنوان یکی از راهبران این تحقیق، حسگر های مادون قرمز این سازه به حدی کوچک هستند که می توانند در هر تلفن یا لپ تاپی کار گذاشته شوند.

گرافین هم اکنون یکی از بهترین ماده های حساس به مادون قرمز است بنابراین تیم تحقیقاتی یاد شده اول از هر چیز با استفاده از این ماده به ساخت تراشه حسگر میکروسکوپی ویژه ای دست زدند. سپس از این ماده برای حمل سیگنال ها و معلق نگه داشتن تراشه یاد شده بر فراز یک کیسه هوا استفاده شد. این امر نیاز به دستگاه خنک کننده خارجی را از بین می برد. لازم به ذکر است که از خنک کننده های خارجی معمولا برای جلوگیری از آلوده شدن اثرات مادون قرمز هدف مورد نظر توسط گرمای داخلی ایجاد شده، استفاده می شود.

حسگر یاد شده به عنوان نتایج اولیه توانست دست یک انسان و لوگوی گرم شده MIT را تشخیص دهد. هدف این محققان در آینده بالا بردن رزولوشن این سازه و استفاده از آن در هر دستگاهی است. برای مثال بنا بر گفته پالاسیوس، این حسگر روزی می تواند در شیشه جلو اتوموبیل ها به کار برده شود به این ترتیب راننده می تواند با استفاده از آن دید خود را در شب افزایش دهد. بر اساس این شرایط می توان گفت که در آینده ای نه چندان دور این فناوری برای نجات جان انسان ها و پیش گیری از تصادف های جاده ای بسیار سودمند خواهد شد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا