نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید ضدیخ معابر و جاده‌ها توسط محققان جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان

 دکتر داریوش حاجی‌حیدری، مدیر مرکز شیمی و مهندسی شیمی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان اظهار کرد: با توجه به اینکه تاکنون استفاده از نمک و شن برای یخ‌زدایی رایج‌ترین روش بوده و طبق آمار رسمی کشور سالانه میزان 20 میلیون تن نمک برای یخ‌زدایی معابر و جاده‌ها در کشور استفاده می‌شود، این میزان می‌تواند حدود 33 میلیارد مترمکعب آب را در کشور آلوده کند. لذا جایگزینی نمک با موادی که علاوه بر قدرت یخ‌زدایی و ایجاد خاصیت ضدلغزندگی بالا با محیط زیست نیز سازگار باشد، همواره مورد نیاز و توجه بوده است.

وی افزود: ضد یخ معابر و جاده‌ها با انجام تبادلات یونی و ترکیبات ویژه‌ به کار رفته در آن با محیط زیست سازگار بوده و بدون تخریب فضای سبز، تأسیسات و ابنیه شهری، علاوه بر صرفه‌ اقتصادی و ماندگاری بیشتر در محیط و همچنین عدم نیاز به یخ‌زدایی مجدد تا 24 ساعت می‌تواند نقطه‌ انجماد آب را تا 30 درجه‌ سانتیگراد کاهش داده و تا 50 درجه سانتیگراد از لغزندگی جاده‌ها و پیاده‌روها جلوگیری به عمل آورد.

حاجی حیدری تصریح کرد: این محصول تأئیدیه‌های فنی و سازگاری با محیط زیست را کسب کرده است و هم‌اکنون در نقاط مختلف کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طوری که معاون خدمات شهرداری تهران کاهش 15 درصدی سالیانه‌ نمک را اعلام و جایگزینی آن را با ضد یخ مذکور به تمامی مناطق 22 گانه شهر تهران ابلاغ کرده است.

به گزارش ایسنا،بر اساس این گزارش، این محصول آماده‌ فروش در داخل کشور و همچنین صادرات به کشورهای همسایه است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل