نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پایان حیات در جهانی که حشره ای در آن نباشد

محققان دانشگاه آریزونا معتقدند اگر حشرات از روی زمین ناپدید شوند، کل دنیا نیز از هم فرومی پاشد و این سرنوشتی محتوم خواهد بود.

این یک حقیقت بزرگ است که اگر حشرات از بین بروند دیگر جای نگرانی برای رشد مالاریا و مرگ هزاران تن در سراسر جهان نخواهد بود.

این یک حقیقت بزرگ است که اگر حشرات از بین بروند دیگر جای نگرانی برای رشد مالاریا و مرگ هزاران تن در سراسر جهان نخواهد بود. 

همچنین کشاورزان نیازی به آفت کش نخواهند داشت حال آنکه هم اکنون سالانه بیش از 250 میلیون کیلوگرم مواد شیمیایی مختلف تنها در آمریکا به عنوان آفت کش مورد استفاده قرار می گیرد.

اما مزایای نبودن حشرات به مراتب کمتر از معایب آن است.

در حال حاضر حدود 80 درصد از گیاهان جهان صرفا به واسطه گرده افشانی تکثیر می شوند که این کار عمدتا توسط حشرات صورت می گیرد.

در موارد به خصوصی که چندان قابل ذکر نبوده و حتی به عنوان موارد نادر از آن یاد می شود آب، باد و حیواناتی نظیر پرندگان مسؤول انجام این کار هستند اما وظیفه اصلی گرده افشانی در دنیای گیاهان بر عهده حشرات است. بدین ترتیب با نبود حشرات، عملا گیاهی نیز باقی نمی ماند.

اما این تازه آغاز یک داستان غمبار است. از آن گذشته بین 50 تا 90 درصد رژیم غذایی انسانها مستقیما از گیاهان گلداری تأمین می شود. در این خصوص باید به برنج، گندم، میوه جات و سبزیجات اشاره کرده که تمامی آنها تأمین کننده اصلی غذای میلیاردها انسان در سراسر جهان به حساب می آیند.

بخش مهمی از رژیم غذایی انسانها نیز وابسته به پرندگان و پستاندارانی است که چرخه زندگی آنها به حشرات متصل است و در صورتیکه حشره ای بر روی زمین وجود نداشته باشد، حیواناتی از این دست نیز به تدریج نابود خواهند شد.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل