نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تحقیقات بومی درباره آبیاری بارانی

در آبیاری بارانی افزایش یكنواختی توزیع آب در صورتی امكان پذیر است كه عوامل و پارامترهایی كه موجب كاهش آن می شوند مانند سرعت باد، فاصله، آرایش و نوع آب پاش ها، شناسایی و تا حد ممكن كنترل شوند. در این تحقیق به منظور بررسی اثر سرعت باد، فشار، فواصل و آرایش آب پاش ها بر یكنواختی توزیع آب آزمایش هایی بر اساس استاندارد (1990) 2/ 7749 ISO برای دو آبپاش،°25ADF با سه نازل و Nelson مدل APV 80 F با یك نازل كه به ترتیب نمونه داخلی و خارجی هستند انجام شد.

نتایج به دست آمده نشان داد كه با كاهش نسبت فواصل آب پاش ها به قطر پراكنش در فاصله های در نظر گرفته شده ضریب یكنواختی افزایش می یابد

آزمایش ها به صورت آب پاش منفرد در محدوده فشارهای توصیه شده توسط كارخانه های سازنده آب پاش ها، در سرعت های باد موجود برای سه فاصله آب پاش روی لوله فرعی (22،26 و 30 متر) انجام گردید. با توجه به نتایج به دست آمده آب پاش Nelson نسبت به تغییرات سرعت باد و فشارهای در نظر گرفته شده نوسانات كمتری از لحاظ ضریب یكنواختی نسبت به آب پاش ADF داشت. برای آب پاش ADF فشار 5/ 4 بار مناسب تر بود. فشارهای در نظر گرفته شده برای آب پاش Nelson تفاوت معنی داری با هم نداشتند.

نتایج به دست آمده نشان داد كه با كاهش نسبت فواصل آب پاش ها به قطر پراكنش در فاصله های در نظر گرفته شده ضریب یكنواختی افزایش می یابد. برای آب پاش های مورد مطالعه در آرایش های مربعی و مستطیلی نسبت فواصل آب پاش ها به قطر پراكنش در حدود 4/ 0 تا 5/ 0 پیشنهاد می شود.

منبع: وحید رحمت آبادی، مجید بهزاد، سعید برومند نسب، حسین سخایی راد، 1394 بررسی ضریب یكنواختی توزیع آب برای دو آب پاش مورد استفاده در طرح های آبیاری بارانی تحت شرایط مختلف هیدرولیكی و جوی. فصلنامه علوم و فنون كشاورزی و منابع طبیعی، علوم آب و خاك، سال نوزدهم، شماره 3 (پیاپی 73).

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل