نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مدیریت سدها، راه علمی نجات دریاچه ارومیه است

دکتر رسول علی اشرفی پور افزود: در طی چند دهه گذشته، بیش از 70 سد در اطراف دریاچه ارومیه احداث شده است که این سدها، حجم آبریز دریاچه ارومیه را بسیار کاهش داده است.

به گفته این کارشناس محیط زیست، احداث بسیاری از این سدها، ضرورت نداشته و یا اگر هم احداث آنها در یک برهه زمانی ضروتی داشته است، هم اکنون دیگر آن ضرورت وجود ندارد، بلکه الان باید اولویت اصلی، حفظ حیات دریاچه ارومیه باشد.

اشرفی پور با اشاره به تعدد سدهای کوچک در اطراف دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: حداقل می توان سدهای کوچک اطراف دریاچه ارومیه را تخریب کرد تا آب این سدها به طور مستقیم به حوضه آبریز دریاچه ارومیه وارد شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه امسال نیز حجم بارش ها در بسیاری از نقاط کشور افزایش یافته است، فرصت بسیار خوبی است که آب این سدهای غیرضروری که در مجموعه حوضه آبخیز دریاچه ارومیه وجود دارد، به این دریاچه ملی وارد شود.

اشرفی پور، انتقال آب از نقاط دیگر به دریاچه ارومیه را هم طرح های غیرعلمی دانست و خاطرنشان کرد: طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه، نمی تواند حیات این دریاچه را احیا کند، زیرا باز هم احتمال دارد که در مسیر انتقال آب، سدسازی و سایر فعالیت های غیرمرتبط با احیای دریاچه ارومیه انجام شود.

همچنین وی یادآور شد: باید طرح های آبخیزداری در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه را جدی گرفته و برای این طرح ها، اعتبارات لازم را نیز در نظر بگیریم.

این کارشناس محیط زیست در ادامه به بیابانی شدن بخشی از دریاچه ارومیه اشاره کرد و اظهار داشت: واقعیت این است که بخش قابل توجهی از دریاچه ارومیه به بیابان تبدیل شده است. بنابراین برای احیای این دریاچه نیاز است که طرح های بیابان زدایی در زمین های اطراف دریاچه ارومیه جدی گرفته شود.

این عضو شورای عالی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، طرح «نکاشت» برای نجات دریاچه ارومیه را هم بی حاصل برشمرد و عنوان کرد: این طرح که از سال قبل برای احیای دریاچه ارومیه مطرح شده است نیز تحت هر شرایطی نمی تواند وضعیت این سرمایه ملی را به دوران گذشته اش برگرداند، بلکه تنها راه نجات این دریاچه این است که حق آبه این دریاچه را رعایت کنیم.

بر اساس اعلام ستاد احیای دریاچه ارومیه، در طرح نکاشت برای نجات دریاچه ارومیه قرار است دولت 50 هزار هکتار از اراضی زراعی در بخش زرینه رود را اجاره کند تا خسارتی که از نکاشتن محصول متوجه این صاحبان اراضی خواهد شد، به آنان پرداخت شود. درعوض، آب این بخش ها به دریاچه ارومیه منتقل می شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل