نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نارسایی کلیه شانس سرطان گرفتن را افزایش می دهد

بر اساس تحقیقات جدید محققان، بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، اختلال عملکرد کلیه ها یا بیمارانی که مجبور به استفاده از داروهایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند بیش تر از سایرین مستعد ابتلا به انواع مختلف سرطان هستند.

محققان دریافتند که خطر ابتلا به سرطان ریه، لنفوم غیر هوچکین، ملانوما و برخی از انواع مشخص سرطان پوست در بیمارانی که مجبور به پیوند کلیه شده اند بیش تر است

بر اساس این تحقیقات، این دسته از بیماران باید دائما در معرض آزمایش های مختلف مربوط به سرطان قرار گیرند تا خطر ابتلا به سرطان در آنها کاهش یابد. همان طور که گفته شد این سرطان ممکن است در اثر عوامل مختلف ناشی از بیماری آنها یا داروهایی که مصرف می کنند ایجاد شود.

بیشتر بیماران کلیوی پس از پیوند کلیه در فواصل زمانی معینی دیالیز می شوند و اگر عمل پیوند عضو موفقیت آمیز نباشد باز هم مجبور هستند تا دیالیز شوند. دانستن ارتباط این عمل ها با خطر ابتلا به بروز سرطان می تواند به پیشگیری از وقوع این نوع از سرطان ها در این بیماران کمک شایانی کرده و دیدگاه های مناسبی را درباره علل پایه ای بیماری سرطان فراهم کند.

الیزابت یانیک از موسسه ملی سرطان ایالات متحده آمریکا به همراه همکارانش به ارزیابی اطلاعات دویست و دو هزار و یک صد و نود و پنج بیمار کاندیدای پیوند کلیه و دریافت کنندگان کلیه پرداخت و در ادامه نیز اطلاعات به دست آمده از این ارزیابی را با جمعیت مبتلا به سرطان ایالات متحده مطابقت داد.

او در این باره بیان کرد: «هوشیاری درباره خطر ابتلا به سرطان تیروئید و سرطان کلیه در بیماران دیالیزی از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین توجه بیش تر درباره آزمایش های مربوط به سرطان ریه در بیماران کلیوی که مجبور به استفاده از داروهایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند نیز مورد نیاز است.»

از طرف دیگر، محققان دریافتند که خطر ابتلا به سرطان ریه، لنفوم غیر هوچکین، ملانوما و برخی از انواع مشخص سرطان پوست در بیمارانی که مجبور به پیوند کلیه شده اند بیش تر است. در نتیجه به گفته این محققان، این بیماری ها ممکن است در نتیجه داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن که برای این بیماران تجویز می شود ایجاد بشود.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل